Szövegdoboz:

Kedves kodályos gyerekek!










Amikor az ember először találkozik egy újsággal, vagy bármilyen sajtótermékkel, a legelső ami rögtön szembetűnik, a kiadvány címe. Ez a mi esetünkben nem más, mint a Visszhang. Miután elolvastam, nem kellett sokáig töprengenem azon, hogy mi indokolhatta címválasztásotokat. Utal iskolátok sajátosságára, zeneiségére, tartalmára, vagyis arra, hogy vissza akarjátok idézni a kellemes emlékeket, illetve hallhatóvá akarjátok tenni mások számára is.

A jó cím után a jó laphoz nem kell más, mint a jó szerkesztés és a sok jó cikk. Nos, ti egyiknek sem vagytok híján. Nagyon szerencsés és jó dolognak tartom, hogy lapotok sok interjút és riportot tartalmaz, ugyanis az újságírás szakértői szerint, ez élteti, viszi előre a lapot, főleg akkor, ha közérdekű információt tartalmaz. Ariporterkedés egyébként is maga az újságírás sava-borsa, amibe jó, ha az újságíró palánta mihamarabb belekóstol.

Tetszik újságotok sokszínűsége, aktualitása. Ízelítőt ad munkátokról, szórakozásotokról, élményeitekről, eredményeitekről, játékos kedvetekről. Úgy érzem, jól eltaláltátok a komolyság, a humor és a játékosság arányát.

Kedves Gyerekek! Írjatok még nagyon sok szépet magatok és mások szórakoztatására, gyönyörködtetésére! Tanuljatok szorgalmasan és játsszatok! Játsszatok sokat, mert az ügyesít, okosít és képességeiteket fejleszti.

Végül egy utolsó jó tanács: gyűjtsétek és őrizzétek meg a VisszHang példányait. Egykor, sok-sok év után, gyermekkorotok egy-egy kedves emlékét idézi majd. Ha előveszitek, és belelapoztok, újra megtaláljátok gyermekkori önmagatokat.
 

Kaposvár, 2002. október 16.
 
 
 

Tisztelettel: Stickel Péter
a polgármesteri hivatal oktatási, kulturális és sport igazgatóságának igazgatója

Véleményeitek










Kedves Visszhang szerkesztősége!
 

Nagyon tetszik az újság, főleg a tanárinterjú izgalmas! Balázs
 

Hellósztok!

Szuper az újság! A nagyszüleimnek is megmutattam, olvasták. Üdv: Bea
 

Jó a lap, de lehetne több oldal és iskolán kívüli programok is! V.L.
 

Borzasztóan rossz helyen van a levelesláda. A felsősök nem is járnak az új emelet azon részén. Hajni
 

Kedves Visszhang!

A Téka oldal lehetne bővebb. Szeretném, ha közölnétek sztárokról szóló írásokat is! Anett
 

Olvastam a lapotokat, és nagyon tetszik. De ha nem lenne gond, szeretnék egy javaslatot tenni, hogy még szuperebb legyen. Mutassatok be még több diákot! Babi

Kovács Gabriella tanító

A VisszHang-tól






Ahogy ti a jeles osztályzatnak, a Visszhang pedig a levélben és a szóban elküldött észrevételeiteknek, véleményeiteknek örül nagyon-nagyon. A visszajelzéseitekből tanulunk, s alakítjuk a lapot az általatok leírtak alapján. Így örömmel hangoztatom, hogy a VisszHang novemberi számában ezúttal 16 oldalon olvashattok nemcsak kodályos tudnivalókat. Öröm számunkra az is, hogy a szülők kezébe is eljuttatjátok lapunkat. Kértétek, hogy a TÉKA oldal bővebb legyen. Hát íme, bővebb és mostprogramokról és sztárokrólis olvashattok.

A postaládánk helyét sajnos nem tudjuk meg- változtatni. Amit viszont tenni tudunk, hogy hangsúlyozzuk: ÉSZREVÉTELEITEKET, KÍVÁNSÁGAITOKAT, ÍRÁSAITOKAT, REJTVÉNYEK MEGFEJTÉSEIT AZ ÚJ ÉPÜLET FÉLEMELETÉN KIHELYEZETT POSTALÁDÁBA DOBJÁTOK!
 
 


H í r e k




Remélem, hogy a novemberi bővített lapot is ugyanolyan érdeklődéssel olvassátok, mint ahogy azt októberben is tettétek. Ezért dolgozunk keddenként az újságíró szakkörön:
 

Kiállítás festményekből. Október 1-jén nyílt Hámori Mátyás győri festőművész alkotásaiból kiállítás iskolánk emeleti galériájában.
 

Bemutatkoztak. Október 16-án a 3. a osztály Hermann-né Sipos Erika tanító vezetésével olvasásórát mutatott be a megye érdeklődő pedagógusainak. A tanulók a Párácska című olvasmányt dolgozták fel nagy lelkesedéssel.
 

Megemlékezés. Iskolánk tanulói október 22-én, reggel a tornateremben műsorral emlékeztek meg az 1956. október 23-i forradalomról. Az ünnepélyen a nagykórus és az 5.b osztály énekelt, az irodalmi műsort a 8.b adta. A rendezvényen a fúvószenekar is fellépett. A városi október 23-i megemlékezésen is ott voltak tanulóink, a Hősök templománál.
 

Faültetés. Október 22-én osztályonként néhány tanuló az iskolaudvarán gyűlt össze: elhunyt tanáraink emlékére egy fűzfát ültettek. Szabó Zoltánné igazgató néni azt tervezi, hogy a fa mellé egy emlékkövet is felállítanak majd. Mindenszentek napján gyertyákat gyújtottak a fa körül.
 
 

A zene és a biológia a mindene




A 7. b osztályos Hajdu Xénia imádja a biológiát, a kémiát, a történelmet. Nemrégiben egy biológiaversenyről hozta el a negyedik legjobbnak járó helyezést. Szabadidejében három tantárgyi szakkörre jár, sőt színjátszást és zongorázni is tanul. Ezenkívül tagja egy városi felnőtt énekkarnak is.

– Hány biológia versenyen vettél már részt?
– Kettőn. Ötödikes majd hatodikos koromban, de az idei tanévben is szeretnék részt venni az országos megmérettetéseken. Mindkétszer negyedik helyezést értem el, de azon dolgozom, hogy az első helyezést is megszerezzem.
– Szerinted mi minden kell a verseny első helyezéséhez?
– A biológia tanulásakor meg kell érteni mindazt, amit olvasunk. Ezenkívül szeretni is kell a tantárgyat, mert komoly, minőségi feladatokat kívánnak a versenyzőktől.
– Miért teszik a biológia tantárgy?
– Minden a kíváncsiságomon alapul. Szeretem a természetet, az állatokat, a növényeket, az embereket. Érdekel, hogyan is működnek. Ha például egy réten vagyok, tudnom kell, ott milyen növény és állatfajok élnek… A természet kislány korom óta érdekel. Mivel a nagymamám falunk lakik, már egész korán megismerkedhettem az állatokkal és a földdel.
– Milyen jegyeid vannak biológiából?
– Többnyire ötösök. Négyes is van, de az azért bosszantó, mert egy ponttal csúsztam el az ötöstől.
– Nehéz ebből a tantárgyból ötöst szerezni?
– Nekem eddig ez még nem okozott gondot. Erzsi néni órái nagyon érdekesek. Olyan ismereteket is elmesél, amelyek nincsenek a könyvben.
 Hogyan készültél, vagy jelenleg hogyan készülsz a biológia versenyre?
– A Természetbúvár című újságból kell felkészülni. Újváriné Erzsi nénivel gyakran összeülünk a tételeket kidolgozni, a témáról beszélgetni. Jelenleg a Hazai tájakon című részt kell tanulnom és régebbi feladatlapokat átnéznem. Soha sem magolva tanulok, de azért illik szó szerint tudni néhány biológiai szakkifejezést. Az idén a Herman Ottó és a Bókay István versenyre készülök.
– Volt, hogy nem készültél biológiaórára?
– Olyan hogy nem készültem, sohasem volt. De hogy kevésbé készültem fel, az már előfordult. Futólag átolvastam a leckét, éreztem, hogy nem tudom biztosan, de szerencsém volt, mert nem én felettem.
– Mit tanácsolnál annak, aki nem szereti a biológiát és meg kellene győznöd?
 -A természet szép és sokszínű. Sokkal több felfedezni való van benne, mint azt bárki is gondolná.
– Emlékszel tréfás, poénos történetre, amely biológiaórán történt?
– Újvári Erzsi néni elővett egy csontvázat, amelyen az ember mozásszervrendszerét kellett megnéznünk. Az osztály a csontváz láttán borzasztóan komolytalan volt, nevettünk. Elneveztük a csontvázat, Samunak.
– Milyen foglalkozást választanál felnőttként?
– Állatorvos szeretnék lenni.
– Van a biológián kívül más kedvenc tantárgyad is?
– A kémia, az irodalom és a történelem. Vallom, hogy a lelket gazdagítja, ha sokat olvasunk.
– Szívesen segítesz azoknak a társaidnak, aki nem értik a leckét?
- Persze, de ha nem tanult, akkor nem tudok segíteni. Én helyette nem tanulhatok és a házi feladatát sem oldhatom meg.
Szövegdoboz:  Hajdu Xénia 7.b osztályos tanuló
– Van kedvenc tanárod?
– Nagyon sok kedvenc tanárom van, ugyanis mindegyiktől tanulok valamit. Soha nem érzem, hogy felesleges tanulni. Újat tudni mindig jó. Sok mindent tudok, de még mindig nem eleget.
– Úgy tudom, színjátszó szakkörre is jársz. Miért ezt a szakkört választottad?
– Tavaly az elsők közt jelentkeztem színjátszásra. Ott szerepet játszunk, beszélgetünk, mindig újat találunk ki a vezetőinkkel, Fekete Kata és Anger Zsolt színészekkel. Nyáron elvittek bennünket tíznapos táborba is, ahol egy Garcia Lorka darabot tanultunk be, és adtuk elő a szülőknek Lányosház címmel. Én Bernaldát, a 60 éves szigorú, hagyománytisztelő, öt gyerekes asszonyt alakítottam.
– Van kedvenc színészed?
– Hm. Talán a Gyűrűk ura című film szereplőivel szívesen elbeszélgetnék, ugyanis a film nagyon tetszett, megfogott.
– Legutóbbi csínytevésed?
– A színjátszó táborban a darab ügyelőjének, Bors Gyulának a fiát, Bencét lánynak öltöztettük fel. Jó móka volt.
– A színjátszáson kívül van más hobbid?
– Igen. A zenehallgatás, a szövés, a fonás, a „dorombolás”. Egyébként a dorombom mindig nálam van, s napközben gyakran kipróbálom. Nagymamán faluját, Somogysárdot és a régi magyarságot juttatja eszembe. A kaposvári Zenekedvelők Egyesületének is tagja vagyok, s zongorázni tanulok a zeneiskolában.
– Példaképed?
– Szüleim, mert minden helyzetben látom őket helytállni. Becsülöm őket. Én is olyan szeretnék lenni, mint ők.
– Továbbtanulási terveid?
– Gimnáziumba mennék, biológia szakra.
– Sportolsz?
– Szeretek görkorcsolyázni, de szeretnék megtanulni lovagolni és íjászkodni is.
– Kedvenc mondásod, idézeted?
– Kölcsey Ferenctől: A haza minden előtt.
Kérdezők: Lukács Hedvig, Nemes Anett, Parrag Zsombor, Tencz Róbert, Szűcs Kamilla, Kolev Zsófia, Kisiván Rita, Rozsos Eszter, Piller Dorottya, Doktor Nikoletta, Rekettye Ágnes

T a n á r i n t e r j ú






Írországba utazna az ásványgyűjtő kémiatanár

Tihanyi Ibolya matek-kémia szakos tanár. Iskolánkban három éve valamennyi 7-8. osztályosnak oktatja a kémiát. Kevesen tudják róla, hogy szenvedélyes gyűjtő. Ásvány, bélyeg, szalvéta, baba, cd, könyv tucatjával található otthonában. Gyűjtőszen­vedélyéről, s munkájáról kérdeztük.

– Úgy tudjuk, szenvedélyes gyűjtő. Mi mindent gyűjtött össze az évek alatt?

– Még általános iskolás koromban kezdtem el elsősorban ma­gyar bélyegeket gyűjteni. Ma már ezekből 10-15 ezer darab van. Magyarországon az 1980-1995-ös években megjelent valamennyi bélyeg birtokomban van. Az ásványokat és a kő­zeteket 28 éve gyűjtöm. Egy főiskolai kiránduláson vettem részt, s egy kiállításon vásároltam első ásványomat. Azóta bárhova is utazok, kirándulok, mindig hozok haza kőzeteket. Persze a legkülönlegesebbeket múzeumokban vásárolom meg. Gyűjtöm még a néprajzi, képzőművészeti albumokat, szépiro­dalmi könyveket, cd-t, szalvétát népviseletbe öltöztetett babá­kat. Van már kalocsai, buzsáki, bulgár és erdélyi viseletes lánybabám is, de szeretnék somogyi sváb, és széki népviseletbe öltözöttet is. A pincében gyűjtöm gyermekeim iskolai holmiját is. Az elsős koruk óta használt füzetek, ellenőrzők, könyvek, rajzok is megvannak. Úgy éreztem, el kellett raknom.

– Mi késztette arra, hogy ásványt, kőzetet gyűjtsön?

– A kíváncsiság. Amikor már több ásványt gyűjtöttem össze, könyveket vásároltam, hogy mindent tudjak azokról. Jelenleg mintegy kétszáz ásványom van. Cérnás, vagy csoki dobozok­ban tárolom.

– Van kedvenc köve?

– A lilás színű ametiszt és a fekete, fényesen csillogó hematit.

– Takarításkor nem okoz gondot a sok gyűjtemény ide-oda rakosgatása?

– Nem okoz gondot. A nagy kövek a polcokon vannak, azokat nem nehéz tisztán tartani. Az apróbbak dobozokban vannak elzárva. A bélyegeket albumban tartom. A bélyegalbumot nem szabad fektetni, egymásra rakni. Csakis állítva tárolható, mert a hátoldaluk ragasztós, s ha nedvesség, vagy nyomás éri, össze­ragadnak.

– Melyik a legkedvesebb gyűjteménye?

– A kőzetek, mert ezt a legegyszerűbb bővíteni.

– Honnan hozta a legszebb követ?

– Úrkútról hoztam gipszkristályt és mangánércet. De büszke vagyok azokra a csigákra, kagylókra is, amelyeket a tenger­partokon gyűjtöttem.

– Fontos önnek a kabala? S van-e szerencsefigurája?

– Nincs kabalám, de van egy kulcstartóm, amelyen egy ír csa­ládi zenekar két tagjának fotója látható.

– Említette, hogy sok cd van otthonában. Milyen stílusú zenét kedvel?

– Azt a zenét kedvelem, amelyre lehet táncolni. Legyen az rock and roll, vagy keringő.

– Ugye, nemcsak hallgatni szereti a zenét?

– Szeretek táncolni, s megadatott, hogy taníthassam is. Nép­tánc-oktató képzettségem is van. Tavaly az iskolában társastán­cot tanítottam az akkori 7.c és 7.a-s diákoknak. Év végén a mostani csapatommal szeretnénk fellépni.

– Ön is olyan tanár, aki ragaszkodik ahhoz a tananyaghoz, amelyet előírnak? Kissé unalmas már állandóan műszaki rajzot készíteni, barkácsolni.

Szövegdoboz:  Tihanyi Ibolya tanár

– Természetesen szívesebben varrnék, szőnék, vagy horgolnék veletek terítőt, mint a bádoglemezt hajtogatni. De nem csinál­hatjuk azt, amit akarunk. Van egy előírt tananyag, amelyet el kell végezni.
– Emlékszik egy poénos iskolai történetre, anekdotára?
– Egy kémia dolgo­zatban tettem fel a következő kérdést: miből áll a kőolaj és a földgáz?


A diák azt írta, sze­rinte a kőolaj kőből, a földgáz pedig földből áll. Ti tudjátok ugye, ez nem így van?

– Mi a kedvenc kísérlete?

– Amikor hidrogént, vagy oxigént állítunk elő.

– Volt, hogy nem sikerült egy kísérlete, nem tudtak valamit előállítani?

– Az órákon valamennyi kísértete én végzem. Kémia szak­körön van arra lehetőség, hogy a diákok önállóan is dolgozza­nak. Nem törvényszerű, hogy mindig sikerülni kell egy kísér­letnek. Tavaly például volt, hogy nem tudtunk jól előállítani sósavat.

– Mit tapasztalt, a matekot vagy a kémiát szeretik jobban a diákok?

– A kémiát jobban szeretik, mint a matekot. Azt is észrevettem, hogy általában azt a tantárgyat szeretik, amelyiket értik is. Gyerekkoromban a matek a kedvencem volt, de soha nem voltam ötös, holott jó fejszámoló voltam. A dolgozatokban mindig egy-egy pontveszteség miatt lett négyesem.

– Van álma?

– Több országba is szeretnék eljutni. Például Írországba.

– Min dolgozik jelenleg?

– Egy párnát horgolok. De tervben van egy pulóver kötése is és egy buzsáki népviseletű baba ruhájának hímzése is. Általában tévézés közben kézimunkázom.

– Mit tanácsolna annak, aki nem szereti a matekot, a kémiát, s meg kellene szerettetni vele?
 
 
 

-A magyart a gimnáziumban nem szerettem. Sose tudtam, mi van feladva. Egyszer aztán hajmosás közben többet tanultam meg, mint amennyi fel volt adva. Feleltem, s ötöst kaptam. Ettől a pillanattól szerettem meg ezt a tantárgyat is. Képesek vagyunk mindent megtanulni, ha akarjuk.

Kérdezők: Kolev Zsófia, Kisiván Rita, Szűcs Kamilla, Lukács Hedvig, Szabó Dorottya, Nemes Anett, Szekeres Barbara, Piller Dorottya, Horánszki Tímea, Rozsos Eszter, Cser Anasztázia, Cser Brigitta
 
 

Mi történt a könyvtárban?

Kedden délelőtt elment osztályunk a megyei könyvtárba, hogy könyvet kölcsönözzünk és megírjunk egy műveltségi totót Móra Ferenc Kincskereső kisködmön című műve alapján.

Amikor megérkeztünk, Gyöngyi néni, a könyvtárosunk már várt bennünket. Ezúttal nem a gyermekkönyvtárban volt a foglalkozásunk, hanem egy üres teremben. Gabi néni elosztotta négy csoportba a gyerekeket. Megkaptuk a tizenhét kérdésből álló feladatlapot. Buzgón, szorgalmasan oldottuk meg Gergő történeteiről szóló feladatokat. Beadtuk javításra. Izgulva vártuk, hogy melyik csapat éri el az első helyezést. A nyertes az egyes számú csoport lett Martinával, Robikával, Ibolyával, Lillával, Márkkal, Evelinnel és Olivérrel. Még ajándékba újságokat is kaptak. Ezután felmentünk a gyerekkönyvtárba. Válogattuk az izgalmasabbnál izgalmasabb meséket, regényeket. A könyvtári órán nekem a totó tetszet a legjobban, mert az osztály ügyesen oldotta meg a kötelező olvasmányról szóló kérdéseket.

Könyvtárba mindenkinek érdemes ellátogatni, mert biztos, hogy kellemesen és hasznosan tölti el szabadidejét.
 

Németh Anna 4.a

Megkérdeztük…


Az olvasás, a tévézés, a görkorizás


sokakat jókedvre derít. Van, aki el sem tudja képzelni ezek nélkül szabadidejét. Néhány társunkat megkérdeztünk, mit csinálnak legszívesebben, ha éppen nem tanulnak.
 

Dékmár Orsolya: – Imádok gördeszkázni, ugyanis a barátaim is minden szabadidejükben ezt teszik. Szeretem az extrém sportokat.
 

Takács Ingrid: – Az egyik kedvenc tevékenységem az alvás. A barátaimmal is nagyon szeretek lenni, főleg moziba járni.
 

Rekettye Ági: – Imádok zenét hallgatni. Kedvencem a Blue és a Linkin Park, de minden más zenei stílusra nyitott vagyok. Szeretek görkorcsolyázni is, mert jó érzés gurulni és élvezni a szél hűsítő hatását.
 

Sims Ashalyn: – A hobbim a zenehallgatás. Megnyugtat, elvarázsol, jobb hangulatom lesz, ha hallgatom. Hogy milyen zenét hallgatok, az függ attól is, milyen kedvem van. Kedvenc zeneszerzőm Fréderich Chopin. Úgy gondolom, hogy az osztályomban ezzel a fajta zeneszeretetemmel egyedül vagyok.
 

Hermann Eszter: – Imádok olvasni, szeretem az izgalmas történeteket. Kedvenc olvasmányom Lois Sachartól Stanley, a szerencse fia, Laura titkos társasága és a Bradley, az osztály réme. A zenehallgatás is kedvenc időtöltésem. A rockzenét különösen szeretem. Például a Linkin Park POP The Calling, Puddl of Mudd. Szeretem az állatokat is, sokat kirándulok a családommal.
 

Tóth Ildikó: – A röplabda, a fitness a kedvenc sportom. Ám kedvenc sportolóm nincs. A zenehallgatás és az olvasás kedvenc szabadidős tevékenységem. Nagyon szeretem a Harry Potter könyveket. Szerintem ezek az írások egyszerűen varázslatosak. A filmesített változata is fantasztikusan jó volt. A filmben legjobban Daumbledore-t ésHagrid-ot alakító színész játéka tetszett. Mindezek mellett szeretek internetezni is.
 

Összegyűjtötte: Szűcs Nikolett 8.b

Szövegdoboz:  Hámori Mátyás festőművész alkotásait diákjaink ajánlották az érdeklődők figyelmébe az emeleti galériában. A kiállítást Zákányi Zsolt, iskolánk egykori tanára nyitotta meg.
 
 

Felhívás!










A VisszHang szerkesztősége szívesen várja azoknak a diákoknak az írásait is, akik nem tagjai az iskolai diákújságíró szakkörnek. Ha te, osztálytársad vagy tanárod úgy gondolja, fogalmazásod, versed, élménybeszámolód közérdekű lehetne, akkor itt a lehetőség, hogy nyomtatásban is megjelenjen. Bátran fordulj tanárodhoz, aki eljuttatja szerkesztőségünkbe írásodat, vagy te magad dobd be a VisszHang szerencseládájába névvel, osztállyal ellátva.
 
 


Várjuk írásaidat, ötleteidet!!!

M i n d e n n a p j a i n k


 

Rajzszakkörön jártunk






Október 10-én felkerestük Ruczek Éva tanító nénit, hogy válaszoljon a rajzszakkörrel kapcsolatos kérdéseinkre.

Mi a szakkör célja?

–A tehetséges gyerekek ügyességét szeretném fejleszteni, s szeretném azt is, hogy jól érezzék magukat.

Kik járnak rajzszakkörre?

–A 3-4. osztályosokkal foglalkozom és azokkal a diákokkal, akik tudnak kézműveskedni.

Milyen technikával dolgoznak a foglalkozásokon?

–Sokszor festünk, de majd agyagozunk is, festünk üveget és még sok érdekes technikát is kipróbálunk.

Elküldi-e kiállításra a szakkörön készült munkákat?

–A legjobb munkákat rajzversenyekre küldöm, de itt az iskolában is szeretnék a tanulók munkáiból kiállítást rendezni.

Emlékszik a rajzszakkör életében olyan humoros történetre, amelyre mindig szívesen gondol vissza?

–Egyszer üvegfestés közben leesett az egyik kép. A következő rajzszakkörön a kép gazdája újrakezdte munkáját, ám akkor meg szétfolyt a festék. Az ezt követő foglalkozáson azonban már sikerült úgy megoldani a munkát, hogy semmi baj nem történt.
 
 
 

Szűcs Kamilla, Sipos Dorina  4.c


Szövegdoboz:  A rajzszakkörösök szerdánként mindig valami szépet alkotnak

Jordánov Györgyi tanító néni rajzszakkörére szerda délutánonként 1-2. osztályosok járnak. A gyerekek gyertyával, agyaggal, viasszal dolgoznak. Sokan járnak e szakkörre, ám Györgyi néni szeretné, ha még többen jelentkeznének. A szakkör tagjai fegyelmezettek, nem rosszalkodnak.

 
Nemes Anett 5.c

Cegléden járt a nagyénekkar


Cegléden egy újabb országos hangversenyen bizonyított nagykórusunk. A Kodály Zoltán születésének 120. évfordulójára rendezett ifjúsági hangversenyen a dr. Kerekesné Pytel Anna művészeti vezető által vezetett énekkarunk gyermek-, leány és gimnáziumi vegyes kórusok mellett léptek színpadra. Az ötvenhárom fős nagyénekkar hét zenedarabbal állt a szakmai zsűri és a közönség elé. A műsorukban többek közt Liszt Ferenc, Kocsár Miklós, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Bárdos

 

Reflektorfényben





Játékszabály! A Reflektorfényben című rovatunkban szereplő kodályos diáknak, vagy pedagógusnak mondunk egy szót, s a lehető legrövidebb időn belül kell kimondania azt a gondolatot, ami neki arra a szóra „beugrik”, eszébe jut. Segítsetek nekünk abban, hogy szavaztok, s eldöntitek, ki legyen a következő lapban reflektorfényben! Szavazataitokat adjátok le postaládánkba. Írjátok azt is rá„Reflektorfényben”.
 
 

Ebben a hónapban REFLEKTORFÉNYBEN Ládonyi Péter 8.b osztályos tanuló áll.
 

Szövegdoboz:  Ládonyi Péter Ládonyi Péter

Szín: A szivárvány. És utálom a feketét.
Álom: A magyar futballcsapatban szeretnék 11-est rúgni.
Iskola: Szívesen aludnék helyette egy pár órácskát.
Tanár: Vannak kedvenceim és nem kedvenceim.
Barát: A legjobb barátom, amint előlem szalad.
Énekóra: Helyette testnevelés jöhet szóba.
Vicc: Én. Ennek én vagyok a mestere. De eszembe jut a példaképem: Jim Carry is.
Csend: Egy kis szunya.

Ország: A kedvenc országom Magyarország

Hó: Hógolyó a barátaimnak ajándékba.

Büfé: Egy jó kis evés nekem sosem árt.

Üzenet: Szevasztok rockerek!

Köszönés: Good bye!
 
 

Amit Ládonyi Péterről tudni kell:

Osztálytársai, néha pedig osztályfőnöke is Ládesznek hívja.

A 8.b minden tagja a világ legviccesebb emberének tartja.

Mindenkit megnevettet. Rendkívüli focista. Osztályában a leggyorsabb futó.

Legjobb barátjával, Barabás Petivel fékeveszett páros. Ők ketten kész cirkusz.

Nem osztályelső, de ez senkit nem befolyásol abban, hogy vele együtt nevessen, csintalankodjon.
 
 

Lajos műveket adtak elő.
 
 


M i n d e n n a p j a i n k




Csőre töltött tolltartók, padok és tenyerek

Tanuljak, vagy írjak puskát, amelyről aztán ha senki sem figyel, lemásolom a válaszokat? De aztán, hová rakjam? Tolltartóba, padba? S egyáltalán mekkora legyen a puskalap? Pici vagy nagy betűkkel írjam a tananyagot? Mit másoljak ki a könyvből? Ugye néhányunknak ismerősek ezek az aggodalmakkal teli kérdések. Ám ennyi fontolgatás után, akár tanulni is lehetett volna. S nem beszélve arról, ha éppen a dolgozat puskázása közben bukunk le. Tanárainkat, diáktársainkat kérdeztük, mit gondolnak a puskázásról, s írtak-e már puskalapot. 

Jordánov Györgyi tanító néni: – Mindig észreveszem, ha valamelyik diákom puskázik. Dolgozat írásánál felrakatom a padra táskáikat. Puskázásért senkit sem büntetek meg, csak ígérgetem. Szerintem a puskázást minden gyerek kipróbálja. Én is megtettem ezt a gimnáziumban. De véletlenül a puskalapot is leadtam a dolgozattal együtt. Le is buktam. Jó tanácsom: aki nem tud puskázni, az ne is tegye.
 

Dodo – Még sohasem puskáztam, csak akartam. Egyszer készítettem egy nyelvtan puskát a névelőkből és a névutókból. A tanóra elején betettem a padba, de nem mertem használni. Szerintem, aki egyszer puskázik, az nem jelenti azt, hogy nem tanul. A gyakori puskázó a nem tanuló diák, s előbb vagy utóbb rossz tanulóvá válik.
 

Szijártó Csilla igazgatóhelyettes, a 4. b osztályfőnöke: –Volt már arra példa, hogy láttam a diákomat lesni, puskázni. Amikor először ezt észreveszem, figyelmezetem az illetőt. Ha viszont valaki sokszor teszi ezt meg, büntetést kap, például karikás egyest vagy levonok egy érdemjegyet a dolgozatából. A puskázás szerintem nem becsületes dolog. Egyszer mindenki kipróbálta már, én is. Általános iskolás koromban a pad alól néztem ki a könyvben leírt válaszokat. Aztán volt olyan is, hogy cédulára írtam, de amire a puska elkészült, a tananyagot már meg is tanultam.
 

Peti: – Nemrégiben környezetórára készítettem puskát. A felmérő megírása előtt beletettem a megírt lapot a tolltartómba, aztán óra végén kidobtam a szemetesbe. Tudom jól, aki folyamatosan puskázik, az azt jelenti, hogy nem tanul.
 

Simon Csilla tanító néni: – Volt már puskázó diákom. Ha ilyen előfordul, először figyelmeztetem arra, hogy ne használjon segédeszközt. Ha még egyszer kell szólnom, akkor elmondom, hogy lerontom a jegyét. Ha már ez sem használ, akkor elveszem a dolgozatát. Mindenki saját magát csapja be, ha puskázik. Ugyanis lehet, hogy jobb dolgozatot ír, de nem tanulja meg a tananyagot. Bevallom, én is puskáztam. Főiskolás voltam, amikor először ehhez folyamodtam. Rövid idő alatt nagyon sok mindent kellett megtanulni. Valószínű, hogy nagyon ügyes voltam, mert az oktató nem vette észre. Persze a szóbeli vizsgára meg kellett tanulnom a leckét.
 

Cseszter: – Igen, puskáztam már. Mégpedig magyarórán. Nem buktam le, mert elrejtettem a táskámba.
 

Pécsiné Hauk Erika tanár néni: – Találkoztam óráimon már puskázó diákkal. Volt olyan is, hogy ráírtam a lapra az elégtelent, s később adtam még egy lehetőséget arra, hogy kijavítsa. A puskázás nem becsületes dolog. Egyszer mindenki kipróbálja. Van, aki persze többször is, de tudni kell, az nem becsületes.
 

Manócska: – Puskáztam már én is. Matek és magyarórára készítettem el. Felírtam egy lapra a nyitott mondatokat. Még egyszer sem buktam le. Jobb, mintha tanulnánk.
 

Összeállította: Lukács Hedvig 4.b

Aranyköpéseink


Az osztály sétálni indul, amikor kinn éppen igen nagy köd keletkezett. Laci felkiált:
– Jaj, de nagy gőz van!
– Kerüljük ki! - ajánlja Balázs.
Környezetismeret órán megkérdezi a tanító néni:
– Mit gondoltok, miért fordul a fény fel az ablakban kicsírázott bab?

– Mert szeretne kimenni a kertbe! – vágta rá Dani.
 

Gábor panaszkodik:

– Bandi verekszik!

– Igaz ez?

Bandika védekezik: Hozzá sem ért a kezem, csak a lábam!
 
 

Az alsó és a felső tagozat kirándulni ment. Az egyik járókelő megkérdezi tőlük:

– Az egész iskola kirándul?

Az egyik gyerek válaszol:

– Nem! Az iskola otthon maradt, csak mi jöttünk el!
 
 


Bábfesztiválon jelesedtek




A napokban országos bábfesztiválon vett részt, s aratott nagy sikert iskolánk jelenlegi és hajdani tanulóiból álló H.M. Vadrózsa Bábcsoport. A Sápi Endréné, Mariann néni által vezetett csapat ezúttal Egerben, a IX. országos bábtalálkozón bizonyította tehetségét. A zsűri a kaposvári csapatnak a Magyar Művelődési Intézet különdíját adta, Mariann néni pedig színvonalas munkájáért szakmai elismerésben részesült. A Kezek játéka című darabot az úgynevezett feketeszínház „műfajban” adták elő. A 13 fiatal és vezetőjük fekete ruhában, sötétben játszott a közönségnek. S hogy mindezt hogyan láthatta mégis a közönség? Decemberi számunkban megtudhatjátok, hiszen bemutatjuk nektek a Vadrózsa Bábcsoportot.
 
 


M i n d e n n a p j a i n k



Oviból az iskolapadba, alsóból felsőbe

Nehogy azt gondolja bárki is, hogy könnyű az óvodai napok után megszokni az iskolai életet. A sok játék, alvás, helyett most a legkisebbeknek iskolapadban kell napi több órát tölteniük. Figyelni, s észben tartani mindazt, amit a tanító nénik elmondanak. S ne gondolja azt senki, hogy negyedik osztály után az ötödik még könnyebb. Megfontoltabbnak, önállóbbaknak kell lenni a felső tagozaton, ugyanis nincs már minden szünetben a tanító néni az osztályban, s vándorolni kell, s no meg még többet tanulni. Elsőseinket és ötödikeseinket kérdeztük, mit gondolnak az új környezetről.
 
 

Elsőseink mondták

 
Neiudhardt Zsófia: – Nagyon jól érzem magam az iskolában, mert itt sokkal izgalmasabb, mint az óvodában. Sok barátom van, néhányat már az óvodából ismerem. A tanulás egyáltalán nem nehéz. A matematika és az írás a kedvenc tantárgyam. Ha nagy leszek, állatorvos leszek.
Krasznai Márk: – Nagyon tetszik az iskola. Könnyű volt beilleszkedni, barátokat szerezni. A tanulás nekem könnyen megy, csak piros pontom van. A tanórákat jobban szeretem, mint a szüneteket. S szeretem a tanító nénit is. Ha nagy leszek, orvos biztosan nem leszek.

 
 

Járfás Vivien: Nagyon jó az iskolában. Már van egy barátnőm is. Vele sokat fogócskázom. Nagyon szeretem a szüneteket. A tanulás is tetszik, jól megy. Kedvenc tantárgyam a matematika.
 
 
 

Rozsos Eszter, Doktor Nikoletta,
Cser Anasztázia

Ötödikeseink mondták

 
Kovács Zsófia: – Kicsit nehéz beilleszkedni, de elviselhető az ötödik osztály. A tavalyi évhez képest furcsa az, hogy több tanár tanítja az osztályt. Mindent együttvéve nem is rossz az ötödik, sőt ha megszokjuk, akkor már nagyon jó.
Csordás Bálint: – Sokkal jobb ötödikesnek lenni, mint negyedik osztályosnak.
Kurdi Hanna: – Elég furcsa és különös az ötödik osztály. Szerintem rosszabb, mint negyedikesnek lenni. Nem tetszik, hogy vándorolunk teremről teremre.
Lénárt Sándor: Ötödikben sokkal jobbak a tanárok.
Langer Zsófia: – Jó ötödikesnek lenni, csak kicsit nehéz a tanárokkal.
Merácz Ivett: – Kicsit szigorúak a tanárok és a szabályok is. Nehéz megtalálni a tantermeket.

Szabó Dorottya, Lukács Hedvig

Egy rendőr segítője voltam

 
Közlekedésbiztonsági napot szervezett a rendőrség a Generali-Providencia biztosítóval közösen október 3-án. Iskolánk 4.a osztályát érte az a megtiszteltetés, hogy tíz tanulója részt vehetett egy közúti ellenőrzésen is. Én is a részvevők egyike voltam.
Mielőtt kimentünk volna a helyszínre, az osztályban beszélgettünk a szabályokról. Sok okos dolgot tudtunk mondani, de mi is rengeteg érdekességet hallhattunk a gyalogos és a kerékpáros közlekedésről. A beszélgetés végén kaptunk egy pólót ajándékba, amit a tíz kiválasztott tanulónak viselnie is kellett, hiszen így láthatta mindenki, hogy a rendőrök asszisztensei, azaz segítői vagyunk. Ahogy megérkeztünk az Aral benzinkút mellé, a rendőrök felállítottak egy szuper kamerát. Ez a készülék már 900 méter távolságból észlelte a gyorshajtókat. Almát osztottunk az óvatosan közlekedőknek, s citromot pedig azoknak, akik túllépték a megengedett sebességet. Szebbnél szebb gépkocsik vezetőinek adtunk egy-egy almát vagy citromot. Egyik osztálytársunk olyan szerencsés volt, hogy csaknem negyvenszer ment ki az autókhoz gyümölccsel a kezében.
Kicsit szomorúak voltunk, amikor vissza kellett indulnunk az iskolába. Ám kárpótolt bennünket az, hogy kíváncsi osztálytársainknak újra elmesélhettük élményeinket. Mi tízen és az autósok is állították, mindkét gyümölccsel jól jártak.
Baracsi Martina

Matekon

Lukács Hedvig írása

A matematika a kedvenc tantárgyam, mert ott mindig „rend van”. Azaz ami úgy van, az úgy van, s nem máshogy. No és persze tréfás és mulatságos szöveges feladatokat is találok a sok megoldásra váró feladat között. A matematika fontos is, mert például amikor a boltban vásárolunk, nem mindegy, hogy 130 forintot kapunk vissza a pénztárostól, vagy 80 forintot.
Osztályfőnöki a 8.b-ben

 
 
 

M i n d e n n a p j a i n k




Rekettye Ágnes írása
 

Szerda, negyedik óra. A 8.b kicsit szusszan, mivel osztályfőnöki óra lesz. A fiúk a teremben rohangálnak, amelyet a lányok sikongatása kísér. Így kell viselkedni az iskola legidősebb évfolyamának? Benyit Ildi néni. Fölállítja a fiúkat és félórás lelki beszédet tart arról, milyen alacsony az értelmi szintjük. Talán igaza is van. Ezután a lányok is elmondják sérelmeiket. Jelző csengetéskor elkezdődik az óra. És „duma” megállás nélkül. Közben, hogy ne unatkozzunk levelezünk, ám azért élvezzük az órát. Kicsengetnek, elmegyünk, s minden szerdán, mint a körforgás ugyanúgy szépen…lassan…unalmasan…telik el az osztályfőnöki óra.
 
 

Kíváncsiak rovata




Szövegdoboz:  Nagy Endre tanárKolev Zsófi, Piller Dorottya, Szekeres Barbara kérdezi Bandi bácsitól:

Miért nem használnak az iskolában a furulyán kívül más hangszert is?

– Mert ezen a hangszeren tudnak a gyerekek osztályszinten is jól játszani.
Szűcs Nikolett kérdezi Molnárné Kondorai Zsuzsanna tanárnőtől:Szövegdoboz:  Molnárné Kondoray Zsuzsanna tanár
Miért nincs több lehetősége a gyerekeknek az iskolában számítógépezni?
– A korlátlan Internet azt jelenti, hogy a gépek éjjel-nappal be vannak kapcsolva, és nem azt, hogy aki amikor akar, akkor bemegy az informatika terembe, s azt csinál, amit akar. Persze megbeszélés alapján egy adott időpontban be lehet menni, és kedv szerint számítógépezni.
Szövegdoboz:  Szabó Zoltánné igazgatóSzabó Dorottya kérdezi Szabó Zoltánné igazgató nénitől:
Miért nem festették le a 4. B osztály tantermét a tanévkezdésre?

 

– A folyosókat, illemhelyeket és a konyhát valamint a legrosszabb állapotban levő tantermeket festettük ki. Több, mint 10 éve ilyen nagyszabású festés nem volt. S a ti termetekre már nem jutott pénz.

Ti is kérdezhettek tanáraitoktól, iskolai dolgozóktól, netán társaitoktól közérdekű kérdéseket. Dobjátok be a kérdést postaládánkba és a következő számban közöljük válasszal együtt!
 
 

Szabó Dorottya 4.b
 
 
 


Tisztelt Igazgatónő, Kollégák!

Kedves szereplést vállaló gyerekek

Szövegdoboz:!

Levélben is szeretném megköszönni azt a csodálatos és elhivatott közreműködést, amellyel sok kaposvári ember számára sikerült emlékezetessé tenni az október 5-én és október 22-én rendezett ünnepeinket. A múlt idézésének ezek a pillanatai, a közös ünneplésen túl arra is jók, hogy megértsük, megértessük történelmi igazságainkat, és az ezáltal szerzett tapasztalatokra építhessük a jövőnket.

Önök és a részvevő tanulók példáját adták a nemzeti azonosságtudat történelmünk által is helyesnek ítélt megéléséhez.

Tisztelet és hála a megemlékezésben szereplőknek és résztvevőknek.
 
 

Kaposvár, 2002. október 29.Baráti tisztelettel: Giber Vilmos tanácsnok
 
 

I r o d a l m i   s a r o k


 

Szabó Dorottya 4. b osztályos tanuló meséje

AZ ÉSZAKI SARK KALANDJAI



Sziasztok! Engem már ismertek, ha elolvastátok A csodálatos szombat című mesémet. Akik még nem ismernek, azoknak bemutatkozom: Dorottya vagyok. Most egy olyan történetet szeretnék elmesélni, amelyben a Mackóm életre kel. Így kezdődött:
 
 

Az iskolában az utolsó tanítási nap folyt nyári szünet előtt. Amikor vége volt az évzárónak, hazamentünk. Megmutattam anyának a bizonyítványomat. Örültek neki, mert tiszta ötös volt, és azon kívül volt négy dicséretem. Anya azt mondta:

– Nagyon ügyes voltál Dorka. Jutalomból elutazunk az Északi sarkra.

– Egészen az Északi sarkra? És hol fogunk aludni? – kérdeztem.

– Majd egy igluban – zárta le a témát apa.

Másnap reggel bepakoltunk a kocsiba (persze csak az után, mikor már apa megmérte, hány mínusz fokot bír el az autónk). Aztán elindultunk. Vittük az útlevelünket is, sok pecsétet kaptunk bele.

Végre megérkeztünk. Jó melegen voltunk öltözve, de még így is fáztunk. Építettünk egy iglut, jégből. Gyorsan bebújtunk. Vittünk magunkkal száraz fát és papírt. Tüzet raktunk. Így ment el minden nap.

Egyszer, amikor reggel tüzet raktunk, odajött hozzánk egy jegesmedve bocs.

– Hát hol vannak a szüleid? – kérdeztem.

– Apa, ugye nálunk maradhat!- mondta Tomi.

– Igen - mondta apa-, de csak akkor, ha nem bosszantjátok fel.

– Megígérjük! – kiáltottunk egyszerre, így nálunk maradt.

Kötöttem neki sálat és sapkát. Meg kesztyűt. Nagyon aranyos volt.

Apa előbb utazott haza, mint mi. Azt mondta, hogy a medvét elviszi az állatkertbe, és majd minden nyáron meglátogatjuk.

– Ne vidd el – kiáltottuk egyszerre.

– De elviszem -mondta apa.

Aztán összepakolt, és elment. Két nap múlva visszajött értünk. Szomorúan szálltunk be a kocsiba.

Amikor hazaértünk, nagy meglepetés fogadott minket. Ott volt a házunkban a Maci, egy hűtött helyiségben. Nagyon örültem.

Így maradt nálunk a Mackó, és apa minden évben eggyel nagyobb szobát biztosított.
 
 

T    é    k    a

A patcai Matula-tanyán, a kiskórus erdei iskolájában készült versek a 4-5. osztályosoktól:


A Katica-tanya
A Katica-tanya szép és jó,
Sok a túra, csuda jó.
 
Az erdőben jártam,
Jaj, hogy fáj a lábam!

Refr: Csíp a csalán, szúr is talán.

Jaj, de fáj a lábam
bedagadt a lábam!

Refr.:
Ne hidd azt, hogy rossz növény,
Ne hidd azt, hogy gyomnövény!
Refr.:
Megveheted a patikából,
Kigyógyít a reumából.

Refr.:

Gyönyörű az erdő,
S az erdei fák.
Ezernyi borostyán
Fut a völgyön át.
Ezernyi kismadár zengi víg dalát.
Békés minden itten,
Olyan gyönyörű minden,
S egy tisztásra értünk, 
hol röpke lepke szállt.
A Katica-tanya nagyon jó, 
Énekel a rigó.
Olyan szép itt minden,
Hát ez hihetetlen.
Erdő szélén jártam,
hóvirágot láttam.
Sárga fejét billegette,
Szoknyácskáját. Libbentette.
Klikker Georgina 7.a

A rosszkedv



A rosszkedvet én elűzöm, helyébe vidámságot hozok. Aki engem nem szeret, annak se kívánok rosszkedvet, mert az ellenszenvet könnyen barátsággá lehet fordítani, de a rosszkedvet nehezen lehet gyógyítani.


 

A hónap mottója:

Mert a teknősbéka biztosan áll a földön, az nem ok arra, hogy szárnyát szegjék a sasnak.
A hónap intelme
Társaidat ne csúfold, s ne is káromkodj! Inkább fedezd fel bennük azokat az értékes tulajdonságokat, amelyeket magadban is értékelsz!

 
 

Üzenetek

 
Te vagy a legjobb barátom Ibolya. Boros Evelin 4.a
 
Gábor, legyél jobb tanuló! Dominik
K. Roli, ne kötözködj a Robival! Domi
Juditnak kívánok boldog születésnapot! Lukenics Roxy 2.c
Martina és Domi! Továbbra is legyetek a legjobb angolosok! Gábor
Judit ezüst tollal írt rajzzal üdvözli Roxyt a 2.c-ben
Szivecske üzeni Tallósinak, hogy nagyon szereti!
Az 1. b-nek üzenem, hogy nagyon sok új játékot fogok kitalálni számotokra! Ági

Boldog névnapot Reinisch Rékának a 8.b-be! Brigi, Ági, Niki

Boldog születésnapot kívánok öcsémnek, Szűcs Petinek az 5.a-ba! Niki

Minden kedves olvasónak üzenem, hogy előlem senki sem bújhat el, mert a Vak Testvér mindent lát! Turai Bernadett (Titti) 7.b

Tóth Ildinek boldog születésnapot! 8.b

Csapó Péternek boldog szülinapot! 8.b

Bencének üzenem a 8. b-be, hogy ő egy nagyon kemény rockkeró! Ildi

Üzenj a VisszHanggal!
 
 




Ha bedobod üzenetedet postaládánkba, olvashattok jókívánságokat, intelmeket lapunk következő számában.

T    é    k    a



Baracsi Martina
 
 

4.a osztályos tanuló olvasmányélménye






Ebben a hónapban Jacqueline Wilson Kettős játszma című könyvét ajánlom nektek olvasásra. Ne focira gondoljatok, de ne is más sportra, mert a könyv egy ikerpárról szól, akik külsőre egyformák, de természetük teljesen eltérő.

A főszereplők, Ruby és Garnet. Ruby sokkal mozgékonyabb és vidámabb, mint Garnet. Ő inkább a könyvek között üldögél és olvas vagy tanul. Édesapjukkal és nagymamájukkal élnek együtt. Hamarosan váratlan esemény történik a család életében. Édesapjuk, Richard megismerkedik a könyvvásáron a segítőkész Emmával, akit be is mutat a családnak. Ettől kezdve egy csapásra meg is változik valamennyiük élete. Elköltöznek egy kis faluba, ahol Richard és Emma egy könyvesboltot vásárol. A lányok idegenkedve fogadják az egyre gyorsuló eseményeket, mert úgy érzik, Emma foglalja el halott édesanyjuk helyét. A hely idegenségét csak az feledteti, hogy szeretik a könyveket és a színjátszást. Egy újsághirdetésben olvassák, hogy Londonban színészeket keresnek egy tévésorozathoz. Azonnal a nagyvárosba szöknek. Tervük kudarcba fullad. Igaz, Rubynak sikerül, de Garnetnek nem, mert az izgalomtól elmegy a hangja. Hamarosan levelet írnak egy nagy hírű kollégiumba, ugyanis oda szeretnének járni. Ezúttal a felvételi Garnetnek sikerül, de Rubynak nem.

Együtt maradnak, vagy útjuk különválik? Ha kíváncsiak vagytok, mi is történik velük a továbbiakban, akkor olvassátok el a könyvet! Jó szórakozást!
 
 



Kedves Gyerekek! Írjatok könyvajánlót, olvasmányélményt, és küldjétek el lapunkba!
 

Szövegdoboz:

Top 10 Slágerlista

 
 
 
 
 

Ebben a hónapban Szűcs Nikolett toplistáját olvashatjátok. Küldjetek nekünk ti is slágerlistát, s közöljük.
 
 

1.Linkin park: Points of authority

2  Tupec: Changes

3. Holly V.: Kiss, kiss

4. Puddle of Mudd: She hates me

5. The Calling: Adrienne

6.P.O.D.: Boom

7. Avril Lavigne: Comlicated

8.ATB: Your not alone

9. Tankcsapda: Menyország Tourist

10. N’SYNC: Pop



 
 
 
 

Ötlettár
Doktor Nikoletta rovata

Üvegmatrica






Lassan vége a jó időnek, ilyenkor is találunk érdekes elfoglaltságot. Az üvegmatricát használhatod díszítésre és festésre is. Szükséged lesz kontúrfestékre és legalább háromszínű matrica-masszára. Ezekből különböző árnyalatokat is keverhetsz. Jó, ha előrajzolod a formákat, de vehetsz sablonokat is. Az anyagokat a művészellátó boltokban vásárolhatod meg. A megfestett matricákat hagyd száradni egy napig. Ezután óvatosan húzd le a fóliáról a kész műveket és ragaszd föl az ablakodra vagy valamelyik bútorodra.
 
 

T    é    k    a

Sztárfotók, sztárpletykák

Szövegdoboz:
Cser Anasztázia filmajánlója






Lovagregény A főszereplő, Heath Ledger nagyon jól alakítja szerepét ebben a lovagkori történetben. A színész Wiliam nevű férfit játszik, aki a történet elején egy paraszt, ám egy baleset során egy lovag helyébe lép. Több lovagi tornát is megnyer. Ám a legnagyobb ellenfelét is sikerül legyőznie? Megtudhatod, ha megnézed!
 
 

Cser Anasztázia 6. b osztályos könyvajánlója




Lois Lowry: Számláld meg a csillagokat

Ez a legjobb könyv, amit eddig olvastam. Olykor szomorú, olykor vidám és izgalmas. Nagyon bele lehet élni magunkat az olvasottakba. A tájleírások csodálatosak. A történet két főszereplője lány, Annemari és barátnője Ellen.

A két lány bonyodalmakba keveredik Ellen vallása miatt. Mindenképpen olvasd el, hogy megtudd mi is történik még a két lánnyal.
 
 

Szövegdoboz:

Tudtad?
Szövegdoboz:  Sarah Michelle Gellear Sarah Michelle GellearSarah Michelle Gellear már gyermekkora óta rendszeresen sportol, jelenleg kickboxot tanul. Egyébként Sarah másfél éve talált rá hercegére, Freddi Prinze Jr. személyében.

Szövegdoboz:  Natalie PortmanNatalie Portman most 18 éves és felvételt nyert a Harvard egyetemre.

Szövegdoboz:  ShakiraShakira két éve ismerkedett meg párjával de La Rua-val, akivel egy Buenos Aires-i étteremben ismerkedett meg.

Orlando Bloam majdnem lebénult. Négy évvel ezelőtt lezuhant egy tetőteraszról (3 emeletet zuhant) és a hátára esett. Szerencsére egy sikeres műtét megmentette.

Szövegdoboz:Áky (TNT) Győrből Szentendrére költözött, ahol nagyon jól érzi magát.

Szövegdoboz:  David BechamDavid BechamDavid Beckhemnek 4 tetoválása van. A hátán egy őrangyal, a derekán a kisfia, Brooklyn neve, a bal karján felesége, Victoria neve hindi nyelven írva. A jobb karján pedig egy 7-es szám. Hamarosan készül az ötödik is, mivel hogy bővült a család egy kisemberkével.
 

Összegyűjtötte: Szűcs Ivett, Gölle Judit
 
 

Kiállításra hívó

Ásványmúzeum: Rippl-Rónai utca

Rippl-Rónai villa-emlékmúzeum: Lonkahegy

Tudtad, hogy egy szövegnek
 
 

20 %-a marad meg benned, ha csak hallod?

30 %-a marad meg benned, ha csak látod?

50%-a marad meg benned, ha látod és hallod?

70 %-a marad meg benned, ha te magad beszélsz róla?

90 %-a marad meg benned, ha te mondod el?



 
 
 
 

Orlando Bloom autogram címe:
 

c/o Artist Management Group (AGM) 9465 Wilshire Blvd.

 
Beverly Hills, CA 90212
Tutti jó www. címek
www.kodaly-kap.sulinet.hu
www. baratokkozt.hu
www.dalszovegek.lap.hu 
www.sulinet.hu

Hollywood Multiplex Mozi novemberi műsorán

LILO & STITCH – A CSILLAGKUTYA
(Lilo & Stitch, 2002)85 perc


Egy távoli galaxisban egy bogaras tudós kísérletei során különös, szeretetre alig méltó lényt teremt. A Galaktikus Szövetség bebörtönzi a bűnöst, a teremtményt pedig száműzi. A kis izé megszökik, és egy békés, távoli bolygó, békés kis szigetén bújik el: Hawaiin. Attól kezdve Hawaii nem békés többé. Egy magányos kislány, Lilo, megtalálja a jövevényt, kóbor kutyának nézi, és örökbe fogadja. Lilo egyedül sem volt a jóság szobra, de most méltó párjára akadt. Az új kutya idomíthatatlannak bizonyul. Amit nem tud felfalni, azt megrágja, ami még neki is túl rossz ízű, azt összetöri, felborítja vagy vízbe ejti. De valami mégis megváltozik benne: még az őrült tudós sem gondolta volna, hogy az új élőlény képes a szeretetre. Márpedig a csillagkutya fokozatosan megszereti új gazdáját. Épp akkor, amikor üldözői a nyomára akadnak, és haza akarják toloncolni...
 

Diótörő a színpadon

Iskolánk alsó tagozatos tanulói október 7-én nézték meg a színházban a Diótörő című előadást. A színházig gyalog mentünk, csinosan öltözve.
A Diótörő című színműben egy lány, egy fiú és egy nagyapa volt a főszereplő. A lányt Marikának, a fiút Frigyesnek hívták. A történet karácsonykor játszódott, amikor Marika egy ember alakú diótörőt kapott ajándékba. Ám jött egy lány, s eltörte a diótörő lábát. Marika egyik masnijával bekötötte a bábu lábát. Éjszaka szomorúságában belázasodott, s azt álmodta, hogy a diótörő életre kelt. Álmában megjelent egy egérhercegnő is, aki nagyon szerette a diót. De mivel egész Egériából kifogyott a dió, azaz csak egy aranydió létezett, amit egyik egér sem tudott megtörni, Marika és Diótörő elmentek Egériát felszabadítani az átok alól. Diótörőnek sikerült az aranydiót megtörni, az egerek országa megszabadult az átok alól. Az egérkirály a hőshöz akarta adni lányát, de ő nemet mondott az ajánlatra. Reggel Marikáékhoz a szomszéd fiú, Diósi jött látogatóba. Megkérte a lány kezét, s Marika igent mondott.
Az előadás végén minden gyerek tapsolt, mert nagyon tetszett nekik az előadás, a szép befejezés. Boldogan mentünk haza.

 
 
 
Takács Andrea 4.a
A kaposvári Hollywood Multiplex jellemzői:
Négy terem várja a mozizni vágyókat. A 3. számú terem a legnagyobb 248 főt tud fogadni. A 2. számú terem 192 fős, a 4. számú 117 fős, és az 1. számú, amely a legkisebb terem, 77 fős.
Árak: Hétfőn a jegyár mindenkinek 690 ft. Szerdán van páros nap: páronként 1090 ft.
Kedden, csütörtökön és pénteken 17 óráig 690 Ft. 17 óra után pedig 890 ft a jegyek ára. Szombaton, vasárnap 15 óra után 890 ft.,előtte pedig 690 ft a jegyek ára.
Multicard kártyával 20 százalék a kedvezmény, kivéve hétfői és szerdai napon. Gyerekjegy 10 éves korig vehető mindennap 20 óráig, a nem korhatáros filmekre.

 
 

Mozis rejtvény




Ha hibátlanul kitöltöd az öt kérdésre a választ, és bedobod a VisszHang szerencseládájába, akkor decemberben, karácsonyi ajándékként mozijegyet nyerhetsz, s mehetsz a Plaza moziba, a Berzsenyi utcába.

  1. Hány légkondicionált terem van a moziban?
  2. Mi a fotelek érdekessége?
  3. Sorolj fel 3 novemberben vetítésre kerülő filmet!
  4. Mi a mozi pontos címe?
  5. Melyik a páros nap a moziban?
A nyertesek neve a decemberi lapban olvasható és az iskolarádióban hallható majd.

TÉLAPU 2 - VESZÉLYBEN A KARÁCSONY
(Santa Clause 2, 2002)
Műfaj: vígjáték 100 perc






Valószínűleg mindenki emlékszik még arra a különös balesetre, melynek során Scott (Tim Allen), a példátlan családapa télapuvá változott, és akárhogy is tiltakozott a sorsa ellen, fehér vattaszakálla meg nagy pocakja nőtt, majd kénytelen volt így házhoz szállítani a világ összes gyerekének ajándékát. Azóta nyolc év telt el, és Télapu beletanult új szakmájába: sőt, a rénszarvasok és manók szerint hosszú idők óta ő a legtehetségesebb mikulás. De azért neki is megvannak a maga problémái: Télapó szerződése szerint, ha az idei Karácsony estéig nem nősül meg, elbocsátják! Egy póttélaput hátrahagyva rohan, hogy megtalálja az igazit, de közben saját fia is segítségre szorul, és kiderül, hogy helyettese egészen másképp képzeli az ajándékosztást, mint addig ő.
 
 

DVD-n és VHS-en  novemberben megjelenő film:

SZÉPSÉG ÉS A SZÖRNYETEG

(BeautyAnd The Beast)





Egy kis francia falucskában él egy káprázatosan szép, megejtően bájos és okos fiatal leány, Belle, akit szabályosan üldöz szerelmével a jóképű, de durvalelkű, törtető Gaston. Egy napon Belle apját elrabolja a környéken magasodó kastélyban lakó szörnyeteg, és „váltságdíjként” a leányt kéri. Belle gondolkodás nélkül feláldozza magát, és önként besétál a szörny csapdájába. Ahogy telnek a napok, úgy ismeri és szereti meg egyre jobban a taszító külső mögött jólelkűnek és nemesnek bizonyuló herceget. A különös, romantikus kapcsolat kialakulásában a szörnyeteg kastélyának életre kelt tárgyai is segítenek. Belle a teáskanna (Kanna mama), a kis Csészike, a gyertyatartó és a falióra elbeszélései alapján ismeri meg fogva tartójának valódi, jó oldalát. Lassan kibontakozó szerelmük azonban nincs biztonságban: a csalódott, dühös Gaston hadjáratot indít a „szörnyeteg” ellen.

A 14. oldalon ezentúl havonta egy alsó tagozatos osztályt mutatunk be. Ha szeretnétek beleszólni a szerkesztésbe, szavazzatok, hogy melyik alsós osztályról olvasnátok szívesen decemberben. Postaládánkba várjuk szavazataitokat!
 
 

V e n d é g s é g b e n

Írjátok rá: Vendégségben

Vendégségben a 3. a osztályban

A mi osztályunk




Szövegdoboz:   3. a osztály a tanító nénikkel

3. a osztályosok vagyunk, nem ének tagozato­sok. Ám azért mi is szeretünk énekelni. Osz­tálytermünk az iskola új épüle­tének földszint­jén van. Imá­dunk nézelődni az ablakon ki­felé, figyelni a Fő utcán történő zsongást. Az osztálytermünk nagyon szép. Minden évszak­ban feldíszítjük munkáinkkal. Az osztálylét­számunk 29. Több a fiú, mint a lány. Bár ez az arány egy kicsit változott, ugyanis két új kislány érkezett az idén hozzánk. Ha­mar beilleszkedtek közösségünkbe, jól érzik magukat.

Sajnos magatartásunk miatt már elég rossz hírünk van az iskolában. Sok köztünk a fegyelmezetlen, szófogadatlan, veszekedős, verekedős fiú, Szövegdoboz:  „Így érkezett tavaly a Mikulás osztályunkba”akikkel Erika néninek és Kati néninek sok gondja akad. A lányok között is van egy-két nagyszájú. Sajnos, az osztályunkra még a hangoskodás, és az árulkodás is jellemző. Pedig mi nagyon igyekszünk jónak lenni. Az órai fegyelmünkkel kevesebb gond van. Bár ezen is lehetne kicsit még javítani. Erika néni általá­ban elégedett az órai munkánkkal. Szerinte nagyon aktívak és ügyesek is tudunk lenni. A tanító néni minden tan­órát játékos feladatokkal igyekszik érdekessé tenni. Kati néni pedig délután próbál rejtvényekkel, fejtörőkkel serkenteni bennünket a munkára. Az osztály legkedvesebb tan­tárgya a matematika.
Nagyon szeretünk kirándulni. Sok szép helyen jártunk már, kellemes, izgalmas élményekkel gyarapodtunk. Sok szülő is elkísér bennünket kirándulásainkra. Erika néni szerint azért, hogy segítsenek vigyázni ránk. Szerintünk a szülők is szeretnek kirándulni, ezért kísérnek el.
Osztályunkban mindenki nagyon kedveli a mozi-és színházlá­togatásokat. Havonta egyszer a megyei könyvtárban egy fog­lalkozáson veszünk részt. Mindig érdekes, izgalmas mesékkel, történetekkel, feladatokkal ismerkedünk meg. Nagyon szeret­jük a karácsonyt. Lelkesen készülünk erre a napra műsorral, ajándékkal szüleinknek. A textil ovisok minden év ka­rácsonyán meghívják osztályunkat egy bulira. Ilyenkor mi mű­sort adunk, ők pedig megvendégelnek bennünket finomságok­kal, aztán közös játék következik.
Hát ilyenek vagyunk mi. Vannak jobb és rosszabb napjaink, de ami fontos, egy közösség vagyunk.
A 15. oldalon ezentúl havonta egy felső tagozatos osztályt mutatunk be. Ha szeretnétek beleszólni a szerkesztésbe, szavazzatok, hogy melyik felsős osztályról olvasnátok szívesen decemberben. Postaládánkba várjuk szavazataitokat/ Írjátok rá: Vendégségben

 

Vendégségben a 6. c osztályban



 
 
 
 
Osztályunk, a 6.c
Szövegdoboz:  A 6. c osztály és osztályfőnökük Rozsos Gábor tanár
A mi osztályunk összetartó kis közösség. Ha kirándulásról szeretnénk beszámolni, mindegyikről egy egész napig mesélhetnénk felejthetetlen élményeket. Az iskolában, a szünetekben és órákon is egyformán segítőkészen állunk a másik rendelkezésére. Ha valakinél „eltörik a mécses”, az egész osztály egy kupacba tömörül és mindenki vigasztalja. 
Úgy tudom, sokan közülünk mindig is ilyen rendkívüli osztály tagjai szerettünk volna lenni. Felejthetetlen számunkra az első nagyobb kirándulásunk, amikor Kiskőrösön jártunk. Az osztály feje, vagyis Gábor bácsi rendezte. Minden tanárt és gyereket egyformán kedvelünk. 
Nagyon reméljük, hogy kölcsönös a szimpátia.
Vetélkedők, szabadidős programok, amelyeken az utóbbi időben részt vettünk:
PLUSSSZ pezsgőtabletta vetélkedő 

Énekkar

Parlament
Kiskőrös
Szentjakabi  romok
Kis- Balaton, madárgyűrűző tábor,
római erődítmény romjai
Akikre büszkék vagyunk:
Kiss Nóri: úszás
Zsiborás Csaba: szorobán versenyek
Veress-Székely Apor: zenekar, dzsudó,
Szövegdoboz:  Kirándultunk a Cseri parkba

 

J á t é k  o l d a l

Rejtvények





1. Helyezd el az alábbi szavakat az ábrában! A kimaradó hét szóból a vicc poénját állíthatod össze:

– Papa, vegyél nekem egy gitárt!

– Vennék, de félek, hogy zavarni fogsz, amikor dolgozom.

–…( A gyerek válaszát lásd a rejtvényben! )
 
P
E
R

KÉTBETŰSEK: AL, DD, JÓ,OM, ÓL, RE, RE, TR, VÉ.
HÁROMBETŰSEK: ABO, AKU, ARA, AVA, BEK, GIN, KAN, PER, TÓB, UNÓ.
NÉGYBETŰSEK: ARID, ÁTAD, DEME, ÉKEL, GALL, KÁBA, MAJD, MAMA, TIME.
ÖTBETŰSEK: AKKOR, ALÓLA, FABÁB, LAUDA, LEBED, LEGEL, OMIKA, RAJTA, ROTOR, TELIK.
HATBETŰSEK: ABADAN, ALSZOL, ALÁRAK, AMIKOR, ARARÁT, ÁLLATI, ETELKA, ETIKUS, FELKAR, GELETA, IGENEM, IMÁDAT, KELETI, KLÁRIS, LENÓRA, LIMARA, TAROKK, TARTAM.
HÉTBETŰSEK: ALAPIGE, ATOMÓRA, BELEVET, EREDETI, ITABIRA, JÁTSZOM, SÁRTEKE.
NYOLCBETŰSEK: ABALIGET, AGITÁTOR, ÁLOMITAL, BANDERAS, KALEVALA, TÁRSALOG.

4.Bűvös négyzet
Az azonos számozású sorokban és oszlopokba azonos megfejtés kerül.
 
1.Vereséget szenved.
2.Hivatali helyiség.
3. Rosszkedvű, mogorva.
4. Csattanó, vidám történet
5. Főzeléknövény

 
1
2
3
4
5
2
3
4
5
 

2. Nyelvi játék
A.) Hogyan lesz a VÍZ-ből JÉG?
B.) Hogyan lesz a MÁR-ból ZÁR?
C.) Hogyan lesz a KÉZ-ből LÁB? 
3. Két hatjegyű számot szeretnék összeadni. A betűk helyére a helyes számokat írva a két szám összege egyenlő a vonal alattival. Mennyi a felső szám, ha az páratlan? Ha a betűket összerakod, névelővel egy tantárgy nevét is megkapod!
2 K 5 9 5 T
+ 2A1 4 E
A 6 0 0 M 1
5. Ha egy betűt megváltoztatok …( Mindig három szó a megfejtés)
„ A kislány szép, de ha egy betűjét megváltoztatom, feszélyező lesz, ha egy másikat, akkor bevonalkázott lesz.”


 
A rejtvények megoldását neveddel, osztályoddal ellátva dobd be az új épület félemeletén elhelyezett postaládánkba december 4-ig! A helyes megfejtők között a Somogyi Hírlap értékes nyereményeit sorsoljuk ki A nyertesek nevét az iskolarádióban hallhatjátok, s decemberi számunkban olvashatjátok majd.
Októberi nyerteseink:

Az októberi rejtvény, fejtörők érvényes megfejtéseit beküldők közül ajándékot nyert:







Walter Andrea 7.b 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Májer  Brigitta 4.c 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll 

Sipos Dorina 4.c: 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Szűcs Kamilla 4.c 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Hegedüs Veronika 5.b 4 jó megfejtés: 100XSZÉP, POPCORN, 2 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Tencz Adrienn 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Bödő Dominik 4.a 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll 

Németh Anna 4.a 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll 

Péterfai Gergő 3.a 4 jó megfejtés: 100XSZÉP, POPCORN, 2 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Martin Roland 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Baracsi Martina 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

Eigner Eszter 4.b 4 jó megfejtés: 100XSZÉP,POPCORN, 2toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca 

A nyertesek ajándékaikat a 4.a osztályban vehetik át.

Gratulálunk! A nyereményeket a 4. a osztályban vehetitek át.
 


 
 
 

Októberi rejtvényeink megfejtése:

Rejtvény: Csak egyszer mutatom meg!

Fejtörő: A.) Egyedül mentem Kisasszondra.

B.) Bokor a színész, Pogány a hegedűművész, Regős az író, Szegő a festő.

C.) láma-láda, dáma









Visszhang Havonta megjelenő iskolaújság

Kiadja a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola
Szerkesztés: Fő utca 44. Felelős szerkesztő: Kovács Gabriella tanító
Számítógépes munka: Szalai Rudolf tanár, Kovács Gabriella tanító
Fotó: Molnárné Kondoray Zsuzsanna tanár
Felelős kiadó: Szabó Zoltánné Kudomrák Zsuzsanna igazgató
Olvasószerkesztő: Rozsos Gábor tanár