Kedves kodályos gyerekek!
Amikor az ember először találkozik egy újsággal, vagy bármilyen sajtótermékkel, a legelső ami rögtön szembetűnik, a kiadvány címe. Ez a mi esetünkben nem más, mint a Visszhang. Miután elolvastam, nem kellett sokáig töprengenem azon, hogy mi indokolhatta címválasztásotokat. Utal iskolátok sajátosságára, zeneiségére, tartalmára, vagyis arra, hogy vissza akarjátok idézni a kellemes emlékeket, illetve hallhatóvá akarjátok tenni mások számára is.
A jó cím után a jó laphoz nem kell más, mint a jó szerkesztés és a sok jó cikk. Nos, ti egyiknek sem vagytok híján. Nagyon szerencsés és jó dolognak tartom, hogy lapotok sok interjút és riportot tartalmaz, ugyanis az újságírás szakértői szerint, ez élteti, viszi előre a lapot, főleg akkor, ha közérdekű információt tartalmaz. Ariporterkedés egyébként is maga az újságírás sava-borsa, amibe jó, ha az újságíró palánta mihamarabb belekóstol.
Tetszik újságotok sokszínűsége, aktualitása. Ízelítőt ad munkátokról, szórakozásotokról, élményeitekről, eredményeitekről, játékos kedvetekről. Úgy érzem, jól eltaláltátok a komolyság, a humor és a játékosság arányát.
Kedves Gyerekek! Írjatok még nagyon sok szépet magatok és mások szórakoztatására, gyönyörködtetésére! Tanuljatok szorgalmasan és játsszatok! Játsszatok sokat, mert az ügyesít, okosít és képességeiteket fejleszti.
Végül egy utolsó jó tanács:
gyűjtsétek és őrizzétek meg a VisszHang példányait. Egykor, sok-sok év
után, gyermekkorotok egy-egy kedves emlékét idézi majd. Ha előveszitek,
és belelapoztok, újra megtaláljátok gyermekkori önmagatokat.
Kaposvár, 2002. október 16.
Kedves Visszhang szerkesztősége!
Nagyon tetszik az újság,
főleg a tanárinterjú izgalmas! Balázs
Hellósztok!
Szuper az újság! A nagyszüleimnek
is megmutattam, olvasták. Üdv: Bea
Jó a lap, de lehetne több
oldal és iskolán kívüli programok is! V.L.
Borzasztóan rossz helyen
van a levelesláda. A felsősök nem is járnak az új emelet azon részén. Hajni
Kedves Visszhang!
A Téka oldal lehetne bővebb.
Szeretném, ha közölnétek sztárokról szóló írásokat is! Anett
Olvastam a lapotokat, és nagyon tetszik. De ha nem lenne gond, szeretnék egy javaslatot tenni, hogy még szuperebb legyen. Mutassatok be még több diákot! Babi
Kovács Gabriella tanító
A VisszHang-tól
Ahogy ti a jeles osztályzatnak, a Visszhang pedig a levélben és a szóban elküldött észrevételeiteknek, véleményeiteknek örül nagyon-nagyon. A visszajelzéseitekből tanulunk, s alakítjuk a lapot az általatok leírtak alapján. Így örömmel hangoztatom, hogy a VisszHang novemberi számában ezúttal 16 oldalon olvashattok nemcsak kodályos tudnivalókat. Öröm számunkra az is, hogy a szülők kezébe is eljuttatjátok lapunkat. Kértétek, hogy a TÉKA oldal bővebb legyen. Hát íme, bővebb és mostprogramokról és sztárokrólis olvashattok.
A postaládánk helyét
sajnos nem tudjuk meg- változtatni. Amit viszont tenni tudunk, hogy hangsúlyozzuk:
ÉSZREVÉTELEITEKET, KÍVÁNSÁGAITOKAT, ÍRÁSAITOKAT, REJTVÉNYEK MEGFEJTÉSEIT
AZ ÚJ ÉPÜLET FÉLEMELETÉN KIHELYEZETT POSTALÁDÁBA DOBJÁTOK!
Remélem, hogy a novemberi bővített lapot is ugyanolyan érdeklődéssel
olvassátok, mint ahogy azt októberben is tettétek. Ezért dolgozunk keddenként
az újságíró szakkörön:
Kiállítás festményekből. Október 1-jén nyílt
Hámori Mátyás győri festőművész alkotásaiból kiállítás iskolánk emeleti
galériájában.
Bemutatkoztak. Október 16-án a 3. a osztály
Hermann-né Sipos Erika tanító vezetésével olvasásórát mutatott be a megye
érdeklődő pedagógusainak. A tanulók a Párácska című olvasmányt dolgozták
fel nagy lelkesedéssel.
Megemlékezés. Iskolánk tanulói október 22-én,
reggel a tornateremben műsorral emlékeztek meg az 1956. október 23-i forradalomról.
Az ünnepélyen a nagykórus és az 5.b osztály énekelt, az irodalmi műsort
a 8.b adta. A rendezvényen a fúvószenekar is fellépett. A városi október
23-i megemlékezésen is ott voltak tanulóink, a Hősök templománál.
Faültetés. Október 22-én osztályonként néhány
tanuló az iskolaudvarán gyűlt össze: elhunyt tanáraink emlékére egy fűzfát
ültettek. Szabó Zoltánné igazgató néni azt tervezi, hogy a fa mellé egy
emlékkövet is felállítanak majd. Mindenszentek napján gyertyákat gyújtottak
a fa körül.
A zene és a biológia a mindene
A 7. b osztályos Hajdu Xénia imádja a biológiát, a kémiát, a történelmet. Nemrégiben egy biológiaversenyről hozta el a negyedik legjobbnak járó helyezést. Szabadidejében három tantárgyi szakkörre jár, sőt színjátszást és zongorázni is tanul. Ezenkívül tagja egy városi felnőtt énekkarnak is.
Írországba utazna az ásványgyűjtő kémiatanár
Tihanyi Ibolya matek-kémia szakos tanár. Iskolánkban három éve valamennyi 7-8. osztályosnak oktatja a kémiát. Kevesen tudják róla, hogy szenvedélyes gyűjtő. Ásvány, bélyeg, szalvéta, baba, cd, könyv tucatjával található otthonában. Gyűjtőszenvedélyéről, s munkájáról kérdeztük.
– Úgy tudjuk, szenvedélyes gyűjtő. Mi mindent gyűjtött össze az évek alatt?
– Még általános iskolás koromban kezdtem el elsősorban magyar bélyegeket gyűjteni. Ma már ezekből 10-15 ezer darab van. Magyarországon az 1980-1995-ös években megjelent valamennyi bélyeg birtokomban van. Az ásványokat és a kőzeteket 28 éve gyűjtöm. Egy főiskolai kiránduláson vettem részt, s egy kiállításon vásároltam első ásványomat. Azóta bárhova is utazok, kirándulok, mindig hozok haza kőzeteket. Persze a legkülönlegesebbeket múzeumokban vásárolom meg. Gyűjtöm még a néprajzi, képzőművészeti albumokat, szépirodalmi könyveket, cd-t, szalvétát népviseletbe öltöztetett babákat. Van már kalocsai, buzsáki, bulgár és erdélyi viseletes lánybabám is, de szeretnék somogyi sváb, és széki népviseletbe öltözöttet is. A pincében gyűjtöm gyermekeim iskolai holmiját is. Az elsős koruk óta használt füzetek, ellenőrzők, könyvek, rajzok is megvannak. Úgy éreztem, el kellett raknom.
– Mi késztette arra, hogy ásványt, kőzetet gyűjtsön?
– A kíváncsiság. Amikor már több ásványt gyűjtöttem össze, könyveket vásároltam, hogy mindent tudjak azokról. Jelenleg mintegy kétszáz ásványom van. Cérnás, vagy csoki dobozokban tárolom.
– Van kedvenc köve?
– A lilás színű ametiszt és a fekete, fényesen csillogó hematit.
– Takarításkor nem okoz gondot a sok gyűjtemény ide-oda rakosgatása?
– Nem okoz gondot. A nagy kövek a polcokon vannak, azokat nem nehéz tisztán tartani. Az apróbbak dobozokban vannak elzárva. A bélyegeket albumban tartom. A bélyegalbumot nem szabad fektetni, egymásra rakni. Csakis állítva tárolható, mert a hátoldaluk ragasztós, s ha nedvesség, vagy nyomás éri, összeragadnak.
– Melyik a legkedvesebb gyűjteménye?
– A kőzetek, mert ezt a legegyszerűbb bővíteni.
– Honnan hozta a legszebb követ?
– Úrkútról hoztam gipszkristályt és mangánércet. De büszke vagyok azokra a csigákra, kagylókra is, amelyeket a tengerpartokon gyűjtöttem.
– Fontos önnek a kabala? S van-e szerencsefigurája?
– Nincs kabalám, de van egy kulcstartóm, amelyen egy ír családi zenekar két tagjának fotója látható.
– Említette, hogy sok cd van otthonában. Milyen stílusú zenét kedvel?
– Azt a zenét kedvelem, amelyre lehet táncolni. Legyen az rock and roll, vagy keringő.
– Ugye, nemcsak hallgatni szereti a zenét?
– Szeretek táncolni, s megadatott, hogy taníthassam is. Néptánc-oktató képzettségem is van. Tavaly az iskolában társastáncot tanítottam az akkori 7.c és 7.a-s diákoknak. Év végén a mostani csapatommal szeretnénk fellépni.
– Ön is olyan tanár, aki ragaszkodik ahhoz a tananyaghoz, amelyet előírnak? Kissé unalmas már állandóan műszaki rajzot készíteni, barkácsolni.
A diák azt írta, szerinte a kőolaj kőből, a földgáz pedig földből
áll. Ti tudjátok ugye, ez nem így van?
– Mi a kedvenc kísérlete?
– Amikor hidrogént, vagy oxigént állítunk elő.
– Volt, hogy nem sikerült egy kísérlete, nem tudtak valamit előállítani?
– Az órákon valamennyi kísértete én végzem. Kémia szakkörön van arra lehetőség, hogy a diákok önállóan is dolgozzanak. Nem törvényszerű, hogy mindig sikerülni kell egy kísérletnek. Tavaly például volt, hogy nem tudtunk jól előállítani sósavat.
– Mit tapasztalt, a matekot vagy a kémiát szeretik jobban a diákok?
– A kémiát jobban szeretik, mint a matekot. Azt is észrevettem, hogy általában azt a tantárgyat szeretik, amelyiket értik is. Gyerekkoromban a matek a kedvencem volt, de soha nem voltam ötös, holott jó fejszámoló voltam. A dolgozatokban mindig egy-egy pontveszteség miatt lett négyesem.
– Van álma?
– Több országba is szeretnék eljutni. Például Írországba.
– Min dolgozik jelenleg?
– Egy párnát horgolok. De tervben van egy pulóver kötése is és egy buzsáki népviseletű baba ruhájának hímzése is. Általában tévézés közben kézimunkázom.
– Mit tanácsolna annak,
aki nem szereti a matekot, a kémiát, s meg kellene szerettetni vele?
-A magyart a gimnáziumban nem szerettem. Sose tudtam, mi van feladva. Egyszer aztán hajmosás közben többet tanultam meg, mint amennyi fel volt adva. Feleltem, s ötöst kaptam. Ettől a pillanattól szerettem meg ezt a tantárgyat is. Képesek vagyunk mindent megtanulni, ha akarjuk.
Kérdezők: Kolev Zsófia, Kisiván Rita, Szűcs Kamilla, Lukács Hedvig,
Szabó Dorottya, Nemes Anett, Szekeres Barbara, Piller Dorottya, Horánszki
Tímea, Rozsos Eszter, Cser Anasztázia, Cser Brigitta
Kedden délelőtt elment osztályunk a megyei könyvtárba, hogy könyvet kölcsönözzünk és megírjunk egy műveltségi totót Móra Ferenc Kincskereső kisködmön című műve alapján.
Amikor megérkeztünk, Gyöngyi néni, a könyvtárosunk már várt bennünket. Ezúttal nem a gyermekkönyvtárban volt a foglalkozásunk, hanem egy üres teremben. Gabi néni elosztotta négy csoportba a gyerekeket. Megkaptuk a tizenhét kérdésből álló feladatlapot. Buzgón, szorgalmasan oldottuk meg Gergő történeteiről szóló feladatokat. Beadtuk javításra. Izgulva vártuk, hogy melyik csapat éri el az első helyezést. A nyertes az egyes számú csoport lett Martinával, Robikával, Ibolyával, Lillával, Márkkal, Evelinnel és Olivérrel. Még ajándékba újságokat is kaptak. Ezután felmentünk a gyerekkönyvtárba. Válogattuk az izgalmasabbnál izgalmasabb meséket, regényeket. A könyvtári órán nekem a totó tetszet a legjobban, mert az osztály ügyesen oldotta meg a kötelező olvasmányról szóló kérdéseket.
Könyvtárba mindenkinek
érdemes ellátogatni, mert biztos, hogy kellemesen és hasznosan tölti el
szabadidejét.
sokakat jókedvre derít. Van, aki el sem tudja képzelni ezek nélkül
szabadidejét. Néhány társunkat megkérdeztünk, mit csinálnak legszívesebben,
ha éppen nem tanulnak.
Dékmár Orsolya: – Imádok gördeszkázni, ugyanis
a barátaim is minden szabadidejükben ezt teszik. Szeretem az extrém sportokat.
Takács Ingrid: – Az egyik kedvenc tevékenységem
az alvás. A barátaimmal is nagyon szeretek lenni, főleg moziba járni.
Rekettye Ági: – Imádok zenét hallgatni. Kedvencem
a Blue és a Linkin Park, de minden más zenei stílusra nyitott vagyok. Szeretek
görkorcsolyázni is, mert jó érzés gurulni és élvezni a szél hűsítő hatását.
Sims Ashalyn: – A hobbim a zenehallgatás. Megnyugtat,
elvarázsol, jobb hangulatom lesz, ha hallgatom. Hogy milyen zenét hallgatok,
az függ attól is, milyen kedvem van. Kedvenc zeneszerzőm Fréderich Chopin.
Úgy gondolom, hogy az osztályomban ezzel a fajta zeneszeretetemmel egyedül
vagyok.
Hermann Eszter: – Imádok olvasni, szeretem
az izgalmas történeteket. Kedvenc olvasmányom Lois Sachartól Stanley, a
szerencse fia, Laura titkos társasága és a Bradley, az osztály réme. A
zenehallgatás is kedvenc időtöltésem. A rockzenét különösen szeretem. Például
a Linkin Park POP The Calling, Puddl of Mudd. Szeretem az állatokat is,
sokat kirándulok a családommal.
Tóth Ildikó: – A röplabda, a fitness a kedvenc
sportom. Ám kedvenc sportolóm nincs. A zenehallgatás és az olvasás kedvenc
szabadidős tevékenységem. Nagyon szeretem a Harry Potter könyveket. Szerintem
ezek az írások egyszerűen varázslatosak. A filmesített változata is fantasztikusan
jó volt. A filmben legjobban Daumbledore-t ésHagrid-ot alakító színész
játéka tetszett. Mindezek mellett szeretek internetezni is.
Összegyűjtötte: Szűcs Nikolett 8.b
Felhívás!
A VisszHang szerkesztősége
szívesen várja azoknak a diákoknak az írásait is, akik nem tagjai az iskolai
diákújságíró szakkörnek. Ha te, osztálytársad vagy tanárod úgy gondolja,
fogalmazásod, versed, élménybeszámolód közérdekű lehetne, akkor itt a lehetőség,
hogy nyomtatásban is megjelenjen. Bátran fordulj tanárodhoz, aki eljuttatja
szerkesztőségünkbe írásodat, vagy te magad dobd be a VisszHang
szerencseládájába
névvel, osztállyal ellátva.
Várjuk írásaidat, ötleteidet!!!
Rajzszakkörön jártunk
Október 10-én felkerestük Ruczek Éva tanító nénit, hogy válaszoljon a rajzszakkörrel kapcsolatos kérdéseinkre.
–Mi a szakkör célja?
–A tehetséges gyerekek ügyességét szeretném fejleszteni, s szeretném azt is, hogy jól érezzék magukat.
–Kik járnak rajzszakkörre?
–A 3-4. osztályosokkal foglalkozom és azokkal a diákokkal, akik tudnak kézműveskedni.
–Milyen technikával dolgoznak a foglalkozásokon?
–Sokszor festünk, de majd agyagozunk is, festünk üveget és még sok érdekes technikát is kipróbálunk.
–Elküldi-e kiállításra a szakkörön készült munkákat?
–A legjobb munkákat rajzversenyekre küldöm, de itt az iskolában is szeretnék a tanulók munkáiból kiállítást rendezni.
–Emlékszik a rajzszakkör életében olyan humoros történetre, amelyre mindig szívesen gondol vissza?
–Egyszer
üvegfestés közben leesett az egyik kép. A következő rajzszakkörön a kép
gazdája újrakezdte munkáját, ám akkor meg szétfolyt a festék. Az ezt követő
foglalkozáson azonban már sikerült úgy megoldani a munkát, hogy semmi baj
nem történt.
Cegléden járt a nagyénekkar
Játékszabály! A Reflektorfényben
című rovatunkban szereplő kodályos diáknak, vagy pedagógusnak mondunk egy
szót, s a lehető legrövidebb időn belül kell kimondania azt a gondolatot,
ami neki arra a szóra „beugrik”, eszébe jut. Segítsetek nekünk abban, hogy
szavaztok, s eldöntitek, ki legyen a következő lapban reflektorfényben!
Szavazataitokat adjátok le postaládánkba. Írjátok azt is rá„Reflektorfényben”.
Ebben a hónapban REFLEKTORFÉNYBEN
Ládonyi
Péter 8.b osztályos tanuló áll.
Ország: A kedvenc országom Magyarország
Hó: Hógolyó a barátaimnak ajándékba.
Büfé: Egy jó kis evés nekem sosem árt.
Üzenet: Szevasztok rockerek!
Köszönés:
Good bye!
Amit Ládonyi Péterről tudni kell:
Osztálytársai, néha pedig osztályfőnöke is Ládesznek hívja.
A 8.b minden tagja a világ legviccesebb emberének tartja.
Mindenkit megnevettet. Rendkívüli focista. Osztályában a leggyorsabb futó.
Legjobb barátjával, Barabás Petivel fékeveszett páros. Ők ketten kész cirkusz.
Nem osztályelső, de ez senkit nem befolyásol abban,
hogy vele együtt nevessen, csintalankodjon.
Lajos műveket adtak elő.
Csőre töltött tolltartók,
padok és tenyerek
Tanuljak, vagy írjak puskát,
amelyről aztán ha senki sem figyel, lemásolom a válaszokat? De aztán, hová
rakjam? Tolltartóba, padba? S egyáltalán mekkora legyen a puskalap? Pici
vagy nagy betűkkel írjam a tananyagot? Mit másoljak ki a könyvből? Ugye
néhányunknak ismerősek ezek az aggodalmakkal teli kérdések. Ám ennyi fontolgatás
után, akár tanulni is lehetett volna. S nem beszélve arról, ha éppen a
dolgozat puskázása közben bukunk le. Tanárainkat, diáktársainkat kérdeztük,
mit gondolnak a puskázásról, s írtak-e már puskalapot.
Jordánov Györgyi tanító
néni: – Mindig észreveszem, ha valamelyik diákom puskázik. Dolgozat írásánál
felrakatom a padra táskáikat. Puskázásért senkit sem büntetek meg, csak
ígérgetem. Szerintem a puskázást minden gyerek kipróbálja. Én is megtettem
ezt a gimnáziumban. De véletlenül a puskalapot is leadtam a dolgozattal
együtt. Le is buktam. Jó tanácsom: aki nem tud puskázni, az ne is tegye.
Dodo – Még sohasem puskáztam,
csak akartam. Egyszer készítettem egy nyelvtan puskát a névelőkből és a
névutókból. A tanóra elején betettem a padba, de nem mertem használni.
Szerintem, aki egyszer puskázik, az nem jelenti azt, hogy nem tanul. A
gyakori puskázó a nem tanuló diák, s előbb vagy utóbb rossz tanulóvá válik.
Szijártó Csilla igazgatóhelyettes,
a 4. b osztályfőnöke: –Volt már arra példa, hogy láttam a diákomat lesni,
puskázni. Amikor először ezt észreveszem, figyelmezetem az illetőt. Ha
viszont valaki sokszor teszi ezt meg, büntetést kap, például karikás egyest
vagy levonok egy érdemjegyet a dolgozatából. A puskázás szerintem nem becsületes
dolog. Egyszer mindenki kipróbálta már, én is. Általános iskolás koromban
a pad alól néztem ki a könyvben leírt válaszokat. Aztán volt olyan is,
hogy cédulára írtam, de amire a puska elkészült, a tananyagot már meg is
tanultam.
Peti: – Nemrégiben környezetórára
készítettem puskát. A felmérő megírása előtt beletettem a megírt lapot
a tolltartómba, aztán óra végén kidobtam a szemetesbe. Tudom jól, aki folyamatosan
puskázik, az azt jelenti, hogy nem tanul.
Simon Csilla tanító néni:
– Volt már puskázó diákom. Ha ilyen előfordul, először figyelmeztetem arra,
hogy ne használjon segédeszközt. Ha még egyszer kell szólnom, akkor elmondom,
hogy lerontom a jegyét. Ha már ez sem használ, akkor elveszem a dolgozatát.
Mindenki saját magát csapja be, ha puskázik. Ugyanis lehet, hogy jobb dolgozatot
ír, de nem tanulja meg a tananyagot. Bevallom, én is puskáztam. Főiskolás
voltam, amikor először ehhez folyamodtam. Rövid idő alatt nagyon sok mindent
kellett megtanulni. Valószínű, hogy nagyon ügyes voltam, mert az oktató
nem vette észre. Persze a szóbeli vizsgára meg kellett tanulnom a leckét.
Cseszter: – Igen, puskáztam
már. Mégpedig magyarórán. Nem buktam le, mert elrejtettem a táskámba.
Pécsiné Hauk Erika tanár
néni: – Találkoztam óráimon már puskázó diákkal. Volt olyan is, hogy ráírtam
a lapra az elégtelent, s később adtam még egy lehetőséget arra, hogy kijavítsa.
A puskázás nem becsületes dolog. Egyszer mindenki kipróbálja. Van, aki
persze többször is, de tudni kell, az nem becsületes.
Manócska: – Puskáztam már
én is. Matek és magyarórára készítettem el. Felírtam egy lapra a nyitott
mondatokat. Még egyszer sem buktam le. Jobb, mintha tanulnánk.
Összeállította: Lukács Hedvig 4.b
– Mert szeretne kimenni a
kertbe! – vágta rá Dani.
Gábor panaszkodik:
– Bandi verekszik!
– Igaz ez?
Bandika védekezik: Hozzá
sem ért a kezem, csak a lábam!
Az alsó és a felső tagozat kirándulni ment. Az egyik járókelő megkérdezi tőlük:
– Az egész iskola kirándul?
Az egyik gyerek válaszol:
– Nem! Az iskola otthon maradt,
csak mi jöttünk el!
Bábfesztiválon jelesedtek
A napokban országos bábfesztiválon vett részt, s aratott
nagy sikert iskolánk jelenlegi és hajdani tanulóiból álló H.M. Vadrózsa
Bábcsoport. A Sápi Endréné, Mariann néni által vezetett csapat ezúttal
Egerben, a IX. országos bábtalálkozón bizonyította tehetségét. A zsűri
a kaposvári csapatnak a Magyar Művelődési Intézet különdíját adta, Mariann
néni pedig színvonalas munkájáért szakmai elismerésben részesült. A Kezek
játéka című darabot az úgynevezett feketeszínház „műfajban” adták elő.
A 13 fiatal és vezetőjük fekete ruhában, sötétben játszott a közönségnek.
S hogy mindezt hogyan láthatta mégis a közönség? Decemberi számunkban megtudhatjátok,
hiszen bemutatjuk nektek a Vadrózsa Bábcsoportot.
Oviból az iskolapadba, alsóból felsőbe
Nehogy azt gondolja bárki is, hogy könnyű az
óvodai napok után megszokni az iskolai életet. A sok játék, alvás, helyett
most a legkisebbeknek iskolapadban kell napi több órát tölteniük. Figyelni,
s észben tartani mindazt, amit a tanító nénik elmondanak. S ne gondolja
azt senki, hogy negyedik osztály után az ötödik még könnyebb. Megfontoltabbnak,
önállóbbaknak kell lenni a felső tagozaton, ugyanis nincs már minden szünetben
a tanító néni az osztályban, s vándorolni kell, s no meg még többet tanulni.
Elsőseinket és ötödikeseinket kérdeztük, mit gondolnak az új környezetről.
Járfás Vivien: Nagyon
jó az iskolában. Már van egy barátnőm is. Vele sokat fogócskázom. Nagyon
szeretem a szüneteket. A tanulás is tetszik, jól megy. Kedvenc tantárgyam
a matematika.
Rekettye Ágnes írása
Szerda, negyedik óra. A 8.b kicsit szusszan, mivel osztályfőnöki óra
lesz. A fiúk a teremben rohangálnak, amelyet a lányok sikongatása kísér.
Így kell viselkedni az iskola legidősebb évfolyamának? Benyit Ildi néni.
Fölállítja a fiúkat és félórás lelki beszédet tart arról, milyen alacsony
az értelmi szintjük. Talán igaza is van. Ezután a lányok is elmondják sérelmeiket.
Jelző csengetéskor elkezdődik az óra. És „duma” megállás nélkül. Közben,
hogy ne unatkozzunk levelezünk, ám azért élvezzük az órát. Kicsengetnek,
elmegyünk, s minden szerdán, mint a körforgás ugyanúgy szépen…lassan…unalmasan…telik
el az osztályfőnöki óra.
Kíváncsiak rovata
Kolev
Zsófi, Piller Dorottya, Szekeres Barbara kérdezi Bandi bácsitól:
Miért nem használnak az iskolában a furulyán kívül más hangszert is?
– A folyosókat, illemhelyeket és a konyhát valamint a legrosszabb állapotban levő tantermeket festettük ki. Több, mint 10 éve ilyen nagyszabású festés nem volt. S a ti termetekre már nem jutott pénz.
Ti is kérdezhettek tanáraitoktól, iskolai dolgozóktól,
netán társaitoktól közérdekű kérdéseket. Dobjátok be a kérdést postaládánkba
és a következő számban közöljük válasszal együtt!
Szabó Dorottya 4.b
Tisztelt Igazgatónő, Kollégák!
Kedves szereplést vállaló gyerekek
!
Levélben is szeretném megköszönni azt a csodálatos és elhivatott közreműködést, amellyel sok kaposvári ember számára sikerült emlékezetessé tenni az október 5-én és október 22-én rendezett ünnepeinket. A múlt idézésének ezek a pillanatai, a közös ünneplésen túl arra is jók, hogy megértsük, megértessük történelmi igazságainkat, és az ezáltal szerzett tapasztalatokra építhessük a jövőnket.
Önök és a részvevő tanulók példáját adták a nemzeti azonosságtudat történelmünk által is helyesnek ítélt megéléséhez.
Tisztelet és hála a megemlékezésben szereplőknek és
résztvevőknek.
Kaposvár, 2002. október 29.Baráti tisztelettel: Giber
Vilmos tanácsnok
Szabó Dorottya 4. b osztályos tanuló meséje
AZ ÉSZAKI SARK KALANDJAI
Sziasztok! Engem
már ismertek, ha elolvastátok A csodálatos szombat című mesémet. Akik még
nem ismernek, azoknak bemutatkozom: Dorottya vagyok. Most egy olyan történetet
szeretnék elmesélni, amelyben a Mackóm életre kel. Így kezdődött:
Az iskolában az utolsó tanítási nap folyt nyári szünet előtt. Amikor vége volt az évzárónak, hazamentünk. Megmutattam anyának a bizonyítványomat. Örültek neki, mert tiszta ötös volt, és azon kívül volt négy dicséretem. Anya azt mondta:
– Nagyon ügyes voltál Dorka. Jutalomból elutazunk az Északi sarkra.
– Egészen az Északi sarkra? És hol fogunk aludni? – kérdeztem.
– Majd egy igluban – zárta le a témát apa.
Másnap reggel bepakoltunk a kocsiba (persze csak az után, mikor már apa megmérte, hány mínusz fokot bír el az autónk). Aztán elindultunk. Vittük az útlevelünket is, sok pecsétet kaptunk bele.
Végre megérkeztünk. Jó melegen voltunk öltözve, de még így is fáztunk. Építettünk egy iglut, jégből. Gyorsan bebújtunk. Vittünk magunkkal száraz fát és papírt. Tüzet raktunk. Így ment el minden nap.
Egyszer, amikor reggel tüzet raktunk, odajött hozzánk egy jegesmedve bocs.
– Hát hol vannak a szüleid? – kérdeztem.
– Apa, ugye nálunk maradhat!- mondta Tomi.
– Igen - mondta apa-, de csak akkor, ha nem bosszantjátok fel.
– Megígérjük! – kiáltottunk egyszerre, így nálunk maradt.
Kötöttem neki sálat és sapkát. Meg kesztyűt. Nagyon aranyos volt.
Apa előbb utazott haza, mint mi. Azt mondta, hogy a medvét elviszi az állatkertbe, és majd minden nyáron meglátogatjuk.
– Ne vidd el – kiáltottuk egyszerre.
– De elviszem -mondta apa.
Aztán összepakolt, és elment. Két nap múlva visszajött értünk. Szomorúan szálltunk be a kocsiba.
Amikor hazaértünk, nagy meglepetés fogadott minket. Ott volt a házunkban a Maci, egy hűtött helyiségben. Nagyon örültem.
Így maradt nálunk a Mackó,
és apa minden évben eggyel nagyobb szobát biztosított.
A patcai Matula-tanyán, a kiskórus erdei iskolájában készült versek a 4-5. osztályosoktól:
A Katica-tanya
A Katica-tanya szép és
jó,
Sok a túra, csuda jó.
|
Jaj, hogy fáj a lábam! Refr: Csíp a csalán, szúr is talán. Jaj, de fáj a lábam
Refr.:
Ne hidd azt, hogy gyomnövény! Refr.:
Kigyógyít a reumából. Refr.: |
Gyönyörű az erdő,
S az erdei fák.
Ezernyi borostyán
Fut a völgyön át.
Ezernyi kismadár zengi
víg dalát.
Békés minden itten,
Olyan gyönyörű minden,
S egy tisztásra értünk,
hol röpke lepke szállt.
|
A Katica-tanya nagyon
jó,
Énekel a rigó.
Olyan szép itt minden,
Hát ez hihetetlen.
|
Erdő szélén jártam,
hóvirágot láttam.
Sárga
fejét billegette,
Szoknyácskáját.
Libbentette.
|
A rosszkedv
A rosszkedvet én elűzöm, helyébe vidámságot hozok. Aki engem nem szeret, annak se kívánok rosszkedvet, mert az ellenszenvet könnyen barátsággá lehet fordítani, de a rosszkedvet nehezen lehet gyógyítani. |
A hónap mottója:Mert
a teknősbéka biztosan áll a földön, az nem ok arra, hogy szárnyát szegjék
a sasnak.
|
|
Boldog névnapot Reinisch Rékának a 8.b-be! Brigi, Ági, Niki
Boldog születésnapot kívánok öcsémnek, Szűcs Petinek az 5.a-ba! Niki
Minden kedves olvasónak üzenem, hogy előlem senki sem bújhat el, mert a Vak Testvér mindent lát! Turai Bernadett (Titti) 7.b
Tóth Ildinek boldog születésnapot! 8.b
Csapó Péternek boldog szülinapot! 8.b
Bencének üzenem a 8. b-be, hogy ő egy nagyon kemény rockkeró! Ildi
Üzenj a VisszHanggal!
Ha bedobod üzenetedet postaládánkba, olvashattok jókívánságokat, intelmeket lapunk következő számában.
Baracsi Martina
4.a osztályos tanuló olvasmányélménye
Ebben a hónapban Jacqueline Wilson Kettős játszma című könyvét ajánlom nektek olvasásra. Ne focira gondoljatok, de ne is más sportra, mert a könyv egy ikerpárról szól, akik külsőre egyformák, de természetük teljesen eltérő.
A főszereplők, Ruby és Garnet. Ruby sokkal mozgékonyabb és vidámabb, mint Garnet. Ő inkább a könyvek között üldögél és olvas vagy tanul. Édesapjukkal és nagymamájukkal élnek együtt. Hamarosan váratlan esemény történik a család életében. Édesapjuk, Richard megismerkedik a könyvvásáron a segítőkész Emmával, akit be is mutat a családnak. Ettől kezdve egy csapásra meg is változik valamennyiük élete. Elköltöznek egy kis faluba, ahol Richard és Emma egy könyvesboltot vásárol. A lányok idegenkedve fogadják az egyre gyorsuló eseményeket, mert úgy érzik, Emma foglalja el halott édesanyjuk helyét. A hely idegenségét csak az feledteti, hogy szeretik a könyveket és a színjátszást. Egy újsághirdetésben olvassák, hogy Londonban színészeket keresnek egy tévésorozathoz. Azonnal a nagyvárosba szöknek. Tervük kudarcba fullad. Igaz, Rubynak sikerül, de Garnetnek nem, mert az izgalomtól elmegy a hangja. Hamarosan levelet írnak egy nagy hírű kollégiumba, ugyanis oda szeretnének járni. Ezúttal a felvételi Garnetnek sikerül, de Rubynak nem.
Együtt maradnak, vagy
útjuk különválik? Ha kíváncsiak vagytok, mi is történik velük a továbbiakban,
akkor olvassátok el a könyvet! Jó szórakozást!
Kedves Gyerekek! Írjatok könyvajánlót, olvasmányélményt, és küldjétek
el lapunkba!
Ebben a hónapban Szűcs Nikolett toplistáját olvashatjátok. Küldjetek
nekünk ti is slágerlistát, s közöljük.
1.Linkin park: Points of authority
2 Tupec: Changes
3. Holly V.: Kiss, kiss
4. Puddle of Mudd: She hates me
5. The Calling: Adrienne
6.P.O.D.: Boom
7. Avril Lavigne: Comlicated
8.ATB: Your not alone
9. Tankcsapda: Menyország Tourist
10. N’SYNC: Pop
Üvegmatrica
Lassan vége a jó időnek,
ilyenkor is találunk érdekes elfoglaltságot. Az üvegmatricát használhatod
díszítésre és festésre is. Szükséged lesz kontúrfestékre és legalább háromszínű
matrica-masszára. Ezekből különböző árnyalatokat is keverhetsz. Jó, ha
előrajzolod a formákat, de vehetsz sablonokat is. Az anyagokat a művészellátó
boltokban vásárolhatod meg. A megfestett matricákat hagyd száradni egy
napig. Ezután óvatosan húzd le a fóliáról a kész műveket és ragaszd föl
az ablakodra vagy valamelyik bútorodra.
Sztárfotók, sztárpletykák
Cser Anasztázia filmajánlója
Lovagregény A főszereplő, Heath Ledger nagyon jól alakítja szerepét
ebben a lovagkori történetben. A színész Wiliam nevű férfit játszik, aki
a történet elején egy paraszt, ám egy baleset során egy lovag helyébe lép.
Több lovagi tornát is megnyer. Ám a legnagyobb ellenfelét is sikerül legyőznie?
Megtudhatod, ha megnézed!
Cser Anasztázia 6. b osztályos könyvajánlója
Lois Lowry: Számláld meg a csillagokat
Ez a legjobb könyv, amit eddig olvastam. Olykor szomorú, olykor vidám és izgalmas. Nagyon bele lehet élni magunkat az olvasottakba. A tájleírások csodálatosak. A történet két főszereplője lány, Annemari és barátnője Ellen.
A két lány bonyodalmakba
keveredik Ellen vallása miatt. Mindenképpen olvasd el, hogy megtudd mi
is történik még a két lánnyal.
–
Natalie
Portman most 18 éves és felvételt nyert a Harvard egyetemre.
–
Shakira
két éve ismerkedett meg párjával de La Rua-val, akivel egy Buenos Aires-i
étteremben ismerkedett meg.
– Orlando Bloam majdnem lebénult. Négy évvel ezelőtt lezuhant egy tetőteraszról (3 emeletet zuhant) és a hátára esett. Szerencsére egy sikeres műtét megmentette.
–
Áky
(TNT) Győrből Szentendrére költözött, ahol nagyon jól érzi magát.
–
David
Beckhemnek 4 tetoválása van. A hátán egy őrangyal, a derekán a kisfia,
Brooklyn neve, a bal karján felesége, Victoria neve hindi nyelven írva.
A jobb karján pedig egy 7-es szám. Hamarosan készül az ötödik is, mivel
hogy bővült a család egy kisemberkével.
Összegyűjtötte: Szűcs Ivett, Gölle Judit
Kiállításra hívó
Ásványmúzeum: Rippl-Rónai utca
Rippl-Rónai villa-emlékmúzeum: Lonkahegy
Tudtad, hogy egy szövegnek
20 %-a marad meg benned, ha csak hallod?
30 %-a marad meg benned, ha csak látod?
50%-a marad meg benned, ha látod és hallod?
70 %-a marad meg benned, ha te magad beszélsz róla?
90 %-a marad meg benned, ha te mondod el?
Orlando Bloom autogram címe:
c/o Artist Management Group (AGM) 9465 Wilshire Blvd. Beverly Hills, CA 90212
|
Tutti jó www. címekwww.kodaly-kap.sulinet.hu
www. baratokkozt.hu
www.dalszovegek.lap.hu
www.sulinet.hu |
Hollywood Multiplex Mozi novemberi műsorán
LILO & STITCH – A CSILLAGKUTYA
(Lilo & Stitch, 2002)85 perc
Egy távoli galaxisban egy bogaras tudós kísérletei során különös,
szeretetre alig méltó lényt teremt. A Galaktikus Szövetség bebörtönzi a
bűnöst, a teremtményt pedig száműzi. A kis izé megszökik, és egy békés,
távoli bolygó, békés kis szigetén bújik el: Hawaiin. Attól kezdve Hawaii
nem békés többé. Egy magányos kislány, Lilo, megtalálja a jövevényt, kóbor
kutyának nézi, és örökbe fogadja. Lilo egyedül sem volt a jóság szobra,
de most méltó párjára akadt. Az új kutya idomíthatatlannak bizonyul. Amit
nem tud felfalni, azt megrágja, ami még neki is túl rossz ízű, azt összetöri,
felborítja vagy vízbe ejti. De valami mégis megváltozik benne: még az őrült
tudós sem gondolta volna, hogy az új élőlény képes a szeretetre. Márpedig
a csillagkutya fokozatosan megszereti új gazdáját. Épp akkor, amikor üldözői
a nyomára akadnak, és haza akarják toloncolni...
Mozis rejtvény
Ha hibátlanul kitöltöd az öt kérdésre a választ, és bedobod a VisszHang szerencseládájába, akkor decemberben, karácsonyi ajándékként mozijegyet nyerhetsz, s mehetsz a Plaza moziba, a Berzsenyi utcába.
TÉLAPU 2 - VESZÉLYBEN A KARÁCSONY
(Santa Clause 2, 2002)
Műfaj: vígjáték 100 perc
Valószínűleg mindenki emlékszik még arra
a különös balesetre, melynek során Scott (Tim Allen), a példátlan családapa
télapuvá változott, és akárhogy is tiltakozott a sorsa ellen, fehér vattaszakálla
meg nagy pocakja nőtt, majd kénytelen volt így házhoz szállítani a világ
összes gyerekének ajándékát. Azóta nyolc év telt el, és Télapu beletanult
új szakmájába: sőt, a rénszarvasok és manók szerint hosszú idők óta ő a
legtehetségesebb mikulás. De azért neki is megvannak a maga problémái:
Télapó szerződése szerint, ha az idei Karácsony estéig nem nősül meg, elbocsátják!
Egy póttélaput hátrahagyva rohan, hogy megtalálja az igazit, de közben
saját fia is segítségre szorul, és kiderül, hogy helyettese egészen másképp
képzeli az ajándékosztást, mint addig ő.
DVD-n és VHS-en novemberben megjelenő film:
SZÉPSÉG ÉS A SZÖRNYETEG
(BeautyAnd The Beast)
Egy
kis francia falucskában él egy káprázatosan szép, megejtően bájos és okos
fiatal leány, Belle, akit szabályosan üldöz szerelmével a jóképű, de durvalelkű,
törtető Gaston. Egy napon Belle apját elrabolja a környéken magasodó kastélyban
lakó szörnyeteg, és „váltságdíjként” a leányt kéri. Belle gondolkodás nélkül
feláldozza magát, és önként besétál a szörny csapdájába. Ahogy telnek a
napok, úgy ismeri és szereti meg egyre jobban a taszító külső mögött jólelkűnek
és nemesnek bizonyuló herceget. A különös, romantikus kapcsolat kialakulásában
a szörnyeteg kastélyának életre kelt tárgyai is segítenek. Belle a teáskanna
(Kanna mama), a kis Csészike, a gyertyatartó és a falióra elbeszélései
alapján ismeri meg fogva tartójának valódi, jó oldalát. Lassan kibontakozó
szerelmük azonban nincs biztonságban: a csalódott, dühös Gaston hadjáratot
indít a „szörnyeteg” ellen.
A 14. oldalon ezentúl
havonta egy alsó tagozatos osztályt mutatunk be. Ha szeretnétek beleszólni
a szerkesztésbe, szavazzatok, hogy melyik alsós osztályról olvasnátok szívesen
decemberben. Postaládánkba várjuk szavazataitokat!
A mi osztályunk
3. a osztályosok vagyunk, nem ének tagozatosok. Ám azért mi is szeretünk énekelni. Osztálytermünk az iskola új épületének földszintjén van. Imádunk nézelődni az ablakon kifelé, figyelni a Fő utcán történő zsongást. Az osztálytermünk nagyon szép. Minden évszakban feldíszítjük munkáinkkal. Az osztálylétszámunk 29. Több a fiú, mint a lány. Bár ez az arány egy kicsit változott, ugyanis két új kislány érkezett az idén hozzánk. Hamar beilleszkedtek közösségünkbe, jól érzik magukat.
Vendégségben a 6. c osztályban
|
|
![]() |
A
mi osztályunk összetartó kis közösség. Ha kirándulásról szeretnénk beszámolni,
mindegyikről egy egész napig mesélhetnénk felejthetetlen élményeket. Az
iskolában, a szünetekben és órákon is egyformán segítőkészen állunk a másik
rendelkezésére. Ha valakinél „eltörik a mécses”, az egész osztály egy kupacba
tömörül és mindenki vigasztalja.
Úgy
tudom, sokan közülünk mindig is ilyen rendkívüli osztály tagjai szerettünk
volna lenni. Felejthetetlen számunkra az első nagyobb kirándulásunk, amikor
Kiskőrösön jártunk. Az osztály feje, vagyis Gábor bácsi rendezte. Minden
tanárt és gyereket egyformán kedvelünk.
Nagyon
reméljük, hogy kölcsönös a szimpátia.
|
Vetélkedők, szabadidős
programok, amelyeken az utóbbi időben részt vettünk:
PLUSSSZ pezsgőtabletta vetélkedő Énekkar Parlament
Kiskőrös
Szentjakabi romok
Kis- Balaton, madárgyűrűző tábor,
római erődítmény romjai
Akikre büszkék vagyunk:
Kiss Nóri: úszás
Zsiborás Csaba: szorobán versenyek
Veress-Székely Apor: zenekar, dzsudó,
|
![]() |
Rejtvények
1. Helyezd el az alábbi szavakat az ábrában! A kimaradó hét szóból a vicc poénját állíthatod össze:
– Papa, vegyél nekem egy gitárt!
– Vennék, de félek, hogy zavarni fogsz, amikor dolgozom.
–…( A gyerek válaszát lásd a rejtvényben! )
|
KÉTBETŰSEK:
AL, DD, JÓ,OM, ÓL, RE, RE, TR, VÉ.
HÁROMBETŰSEK:
ABO, AKU, ARA, AVA, BEK, GIN, KAN,
NÉGYBETŰSEK:
ARID, ÁTAD, DEME, ÉKEL, GALL, KÁBA, MAJD, MAMA, TIME.
ÖTBETŰSEK:
AKKOR, ALÓLA, FABÁB, LAUDA, LEBED, LEGEL, OMIKA, RAJTA, ROTOR, TELIK.
HATBETŰSEK:
ABADAN, ALSZOL, ALÁRAK, AMIKOR, ARARÁT, ÁLLATI, ETELKA, ETIKUS, FELKAR,
GELETA, IGENEM, IMÁDAT, KELETI, KLÁRIS, LENÓRA, LIMARA, TAROKK, TARTAM.
HÉTBETŰSEK:
ALAPIGE, ATOMÓRA, BELEVET, EREDETI, ITABIRA, JÁTSZOM, SÁRTEKE.
NYOLCBETŰSEK:
ABALIGET, AGITÁTOR, ÁLOMITAL, BANDERAS, KALEVALA, TÁRSALOG.
|
4.Bűvös négyzet
Az azonos számozású sorokban és oszlopokba azonos
megfejtés kerül.
|
1.Vereséget szenved.
2.Hivatali helyiség.
3. Rosszkedvű, mogorva.
4. Csattanó, vidám történet
5. Főzeléknövény
|
|||||||||||||||||||||||||
|
2. Nyelvi játék
A.) Hogyan lesz a VÍZ-ből JÉG?
B.) Hogyan lesz a MÁR-ból ZÁR?
C.) Hogyan lesz a KÉZ-ből LÁB?
|
|||||||||||||||||||||||||
3. Két hatjegyű számot szeretnék összeadni. A
betűk helyére a helyes számokat írva a két szám összege egyenlő a vonal
alattival. Mennyi a felső szám, ha az páratlan? Ha a betűket összerakod,
névelővel egy tantárgy nevét is megkapod!
2
K
5 9 5 T
+
2 2A1
4 E
A
6
0 0 M 1
|
5. Ha egy betűt megváltoztatok …( Mindig három
szó a megfejtés)
„ A kislány szép, de ha egy betűjét megváltoztatom,
feszélyező lesz, ha egy másikat, akkor bevonalkázott lesz.”
|
A rejtvények megoldását neveddel, osztályoddal
ellátva dobd be az új épület félemeletén elhelyezett postaládánkba december
4-ig! A helyes megfejtők között a Somogyi Hírlap értékes nyereményeit sorsoljuk
ki A nyertesek nevét az iskolarádióban hallhatjátok, s decemberi számunkban
olvashatjátok majd.
|
Az októberi rejtvény, fejtörők érvényes megfejtéseit beküldők közül ajándékot nyert:
Walter Andrea 7.b 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Májer Brigitta 4.c 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll Sipos Dorina 4.c: 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Szűcs Kamilla 4.c 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Hegedüs Veronika 5.b 4 jó megfejtés: 100XSZÉP, POPCORN, 2 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Tencz Adrienn 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Bödő Dominik 4.a 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll Németh Anna 4.a 1 jó megfejtés: 100XSZÉP, nyitó, 1 toll Péterfai Gergő 3.a 4 jó megfejtés: 100XSZÉP, POPCORN, 2 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Martin Roland 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Baracsi Martina 4.a 3 jó megfejtés: POPCORN, 1 toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca Eigner Eszter 4.b 4 jó megfejtés: 100XSZÉP,POPCORN, 2toll, nyitó, kulcstartó, pénztárca A nyertesek ajándékaikat a 4.a osztályban vehetik át. Gratulálunk!
A nyereményeket a 4. a osztályban vehetitek át.
|
Októberi rejtvényeink megfejtése:
Rejtvény: Csak egyszer mutatom meg!
Fejtörő: A.) Egyedül mentem Kisasszondra.
B.) Bokor a színész, Pogány a hegedűművész, Regős az író, Szegő a festő.
C.) láma-láda, dáma
Visszhang Havonta megjelenő iskolaújság